Lanserer miljø-Visa

MILJØVENNLIG: Hver gang du drar Visa-kortet, går en krone til miljøet.

Den nye musikkfestivalen på sørlandet, Hovefestivalen, lanserer et eget Visa-kort i samarbeid med Ikano Finans.

Kortet skal ha alle de samme vilkårene som det ordinære kash-kortet. Dersom du bruker det smart, er det gratis - å anskaffe, eie og bruke.

1 krone til miljøet

Som nevnt over: Hver gang noen drar et kash-kort i juni, går en krone til miljøet, nærmere bestemt til et CO2-reduserende miljøprosjekt, i samarbeid med Bellona. Nærmere detailjer vil bli offentliggjort senere. Om det blir noen reell miljøgevinst, kommer imidlertid an på hva du kjøper.

Vis mer


NB!Har du allerede et kash-kort, vil du kunne holde en bedre miljøprofil dersom du beholder dette. Det skal nemlig også gjelde for de andre kash-kortene.

Toffen, Hauge og Bono

Initiativet ligner forsåvidt litt på American Express' Produkt(Red)-kort, der 1 prosent av det du bruker går til bekjempelsen av Aids og Hiv i Afrika.

Men i motsetning til det (dessverre litt mislykkete) initiativet til 2-frontmann Bono, varer miljøprofilen til Ikano og Hove kun i juni.

Ikanos markedsdirektør Morten Grusd lokker også med et fordelsprogram før- under og etter festivalen. Detaljene rundt dette er imidlertid ennå ikke kjent.

Hovekortet er designet av Halvor Bodin, og er en kombinasjon av tegninger av kunstner Bjarne Melgaard og Hovefestivalens grafiske profil, som er utformet av den London-baserte Ian Stevenson.

Kash har tidligere satset mye på design, og deres eksisterende Visa-kort har blitt tildelt Norsk designråds høyeste utmerkelse Merket for god design.