<b>VIRTUELLE BUTIKKHYLLER PÅ T-BANEN:</b> Han skanner inn strekkoden fra den virtuelle butikkhylla, og får varene levert på døra hjemme. Foto: Tesco Homeplus
VIRTUELLE BUTIKKHYLLER PÅ T-BANEN: Han skanner inn strekkoden fra den virtuelle butikkhylla, og får varene levert på døra hjemme. Foto: Tesco HomeplusVis mer

Langt fra en vanlig butikk

Er dette fremtidens dagligvarehandel?

Se godt på bildet ovenfor.

Her er det ikke vanlige butikkhyller, og det finnes ingen egentlige varer der. Her er det kun bilder av varene. Og butikken er ikke en egentlig butikk, dette er en virtuell butikk på en T-banestasjon i millionbyen Seoul.

– Dette er veldig fremtidsrettet. For forbrukere som ikke har tid til å
gjennomføre de daglige innkjøp i butikk, er dette en spennende løsning, sier Arve Husby i Rema 1000 til DinSide.

Hva tror du - er dette noe for norske forhold? Kunne du tenkt deg å handle slik? Stem i avstemmingsobjektet nedenfor.

Virtuelle butikkhyller

25. august åpnet Tesco Homeplus i Sør-Korea denne butikken i Seoul. De kaller det selv verdens første virtuelle butikk, og det er det godt mulig at det er også. Den virtuelle butikken er plassert på T-banestasjonen Seonreung i sentrum av Soul.

Butikken består av virtuelle displayer som viser frem over 500 av de mest populære produktene i butikkens sortiment. Hvert produkt er utstyrt med den tilhørende strekkoden til produktet, og med en tilhørende app til din smarttelefon, kan du skanne strekkodene på de produktene du vil handle - og få hele handlekurven levert på døra hjemme senere på dagen. Så lenge ordren er gjort innen kl 13, garanterer butikken at du skal få varene levert hjemme i løpet av samme kveld.


– Er dette noe dere kan se for dere brukt Norge, helt eller delvis?

– Med utgangspunkt i antall innbyggere i Norge er forutsetningene for å
lykkes begrenset. Vi prøvde på slutten av nittitallet å etablere en kanal
for bestilling og hjemkjøring av varer men markedet var ikke stort nok den
gangen. Vi vil nok ikke prioritere dette øverst på lista. Vårt mål idag er
å gjøre hverdagen enda enklere for forbrukerne - i butikken - til de
laveste prisene i markedet, sier Arve Husby i Rema 1000 til DinSide.

Din mening

Kunne du tenkt deg å gjøre dagligvarehandelen på denne måten? (Avsluttet)
Ja, absolutt(63%) 1196
Kanskje ...(23%) 429
Nei, aldri!(13%) 242
Har ingen mening(2%) 34
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– I teten av teknologisk nyvinning

Fra Tescos side er det selvsagt snakk om et ønske om å selge mer. Ideen er å gi et tilbud til pendlere i tidsnød, slik at de kan handle i farta, ved hjelp av sine smarttelefoner.

– Vi jobber hele tiden for å gjøre handleopplevelsen enklere og mer praktisk for våre kunder, og introduksjonen av den virtuelle butikken er et stort framskritt. Dette er en virkelig triumf for den koreanske varehandelen, ettersom den fortsetter å være i teten av teknologisk nyvinning, sier DW Seol, visepresident ved Tesco Homeplus, i en pressemelding.

Du kan kjøpe alt fra epler, bananer og melk til dyremat og hermetikk. Du kan også skanne strekkoden fra varer du har hjemme - og sende dette til den virtuelle handlekurven.

– Kommer det andre teknoligiske nyheter hos Rema 1000 i nærmeste fremtid?

– Vi følger utviklingen på interessante løsninger for forbrukerne hele tiden
og det nærmeste vi holder på med nå er å teste elektroniske prisetiketter i
butikk, sier Arve Husby i Rema 1000.

Hva tror du - er dette noe for norske forhold? Kunne du tenkt deg å handle slik? Stem i avstemmingsobjektet ovenfor.

Den virtuelle butikken på T-banestasjonen er i første omgang et prøveprosjekt på tre måneder. 600.000 kunder har lastet ned den spesielle app-en, siden den ble lansert for fire måneder siden.