<b>LANDETS BESTE FRUKT OG GRØNT:</b> Linda Kallestad (avbildet) og hennes kolleger ved Eurospar Blomsterdalen, er kåret til å ha Norges beste frukt- og grøntavdeling av Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: Europris
LANDETS BESTE FRUKT OG GRØNT: Linda Kallestad (avbildet) og hennes kolleger ved Eurospar Blomsterdalen, er kåret til å ha Norges beste frukt- og grøntavdeling av Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: EuroprisVis mer

– Landets beste frukt og grønt

Linda Kallestad og hennes kolleger på Eurospar Blomsterdalen kan tilby landets beste frukt- og grøntavdeling.

Eurospar Blomsterdalen er kåret til hele landets aller beste frukt- og grøntavdelig, og det for andre året på rad.

– Vi har jo virkelig stått på for å kunne klare det, vi har hatt fullt fokus på faget vårt, sier Linda Kallestad, frukt- og grøntansvarlig ved Eurospar Blomsterdalen, til DinSide.

– Vi er veldig flinke til å kjøre smaksprøver og aktiviteter i butikken, for å friste kundene til å smake på dette, til å kjøpe det, og til å leve sunt. Og det har vi fått veldig mange tilbakemeldinger på fra kundene våre, at de setter pris på, sier Kallestad videre.

Hun sier vinneroppskriften består av å bistå kunden med gode råd og tips, som middagstips, desserttips, og tips om vitaminer.

– For eksempel vinterstid tipser vi om hvor viktig det er med C-vitaminer, og hva slags frukt og grønt som er rike på det, det er viktig informasjon vi gir til kunden slik at de bir mer bevisste på å spise sunt, fortsetter Kallestad.

Se flere butikker med hederlig omtale i listen lenger ned i saken.


Kvalitet

Kallestad sier videre til DinSide at de har sterkt fokus på kvalitet.

– Vi er veldig opptatt av å selge kvalitetsvarer og vi har en veldig streng kvalitetskontroll. Kunden skal kunne ha varene liggende hjemme hos seg noen dager uten å måtte kaste det i søpla, sier Kallestad til DinSide.

Eurospar Blomsterdalen er i bredsortimentsgruppen, som vil si at de har det meste.

– Vi tar inn alt av det vi kan få tak i av for eksempel eksotiske frukter, økologiske varer, og annet, sier Kallestad, og forteller at de i disse morsdags- og valentinsdags-tider eksponerer kjærlighetsfrukten litchi spesielt.

– Vi nordmenn er også flinke til å reise, og vi får mye positive tilbakemeldinger fra kunder om at de også finner de samme eksotiske varene som de kanskje spiste på en reise, her hos oss når de kommer hjem igjen, sier Linda Kallestad til DinSide.

Vil motivere til inspirasjon

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), som for femte året på rad har arrangert NM i frukt og grønt i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen.

Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken. De nasjonale kostrådene anbefaler fem om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt. Så langt er vi i Norge et godt stykke fra å nå denne målsetningen.

Alle dagligvarebutikker er automatisk med i NM i frukt og grønt. Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire butikkategoriene bredsortiment, hypermarked, lavpris og nærbutikk ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning. Deretter blir butikkene nøye sjekket og vurdert av analyseselskapet Nielsen etter kriterier som avsatt plass, kvalitet, utsolgtgrad og selgende miljøfaktorer.

– Dette "grønne norgesmesterskapet" skal motivere norske frukt- og grøntavdelinger til å bli dyktigere på vareutvalg, eksponering, renslighet, kvalitet og service, med mer, og på den måten stimulere forbrukeren til å øke forbruket sitt opp mot fem om dagen, sier Rebnes videre.

Flere vinnere

Eurospar Blomsterdalen er som nevnt best av alle for andre år på rad. Men i kåringen er det også utnevnt vinnere i ulike klasser - en nærbutikk kan jo ikke forventes å ha samme tilbud som en bredsortimentsbutikkene.

Direktør Guttorm Rebnes i OFG er glad for at de beste butikkene på frukt og grønt nå er spredt over store deler av landet. I finaleheatet denne gang var det vinnerkandidater fra Vennesla i sør til Pasvik i Nord, og nivået var svært høyt, ifølge OFG.

– Det er enkeltpersoner som jobber i frukt- og grøntavdelingene rundt omkring som daglig gjør jobben med å friste forbrukerne til å kjøpe mer frukt og grønt, og vi ønsker å motivere for at de fortsatt skal gjøre en god innsats. Ved å trekke frem de beste butikkene og de beste frukt- og grøntmedarbeiderne håper vi at nettopp disse vinnerne blir gode ambassadører som igjen inspirerer de øvrige butikkene i kjedene sine, sier direktør Guttorm Rebnes i en pressemelding.

Her er rankingen av alle butikker i hver kategori i NM i frukt og grønt 2011:

Bredsortiment:

1) Eurospar Blomsterdalen, Bergen (rank 1 av 19)

2) Safari Stølen, Bergen (rank 2 av 19)

3) Coop Mega Bekkestua, Bærum (rank 5 av 19)

4) Helgø Matsenter Stokka, Stavanger (rank 6 av 19)

5) Meny Røa, Oslo (rank 13 av 19)

6) ICA Theresesgate, Oslo (rank 18 av 19)



Hypermarked:

1) Coop Obs Haugesund (rank 4 av 19)

2) Smart Club Slependen, Asker (rank 7 av 19)

3) Ica Maxi Åsane, Bergen (rank 8 av 19)

4) Centra Colosseum, Oslo (rank 11 av 19)

Lavpris:

1) Coop Prix Torsby, Vennesla (rank 3 av 19)

2) Kiwi Lilleaker, Oslo (rank 9 av 19)

3) Rema 1000 Borg, Sarpsborg (rank 10 av 19)

4) Coop Extra Florø (rank 16 av 19)

5) Rimi Makrellbekken, Oslo (rank 17 av 19)

6) Bunnpris Sentrum, Molde (rank 19 av 19)



Nærbutikk:

1) Ica Nær Slemdal, Oslo (rank 12 av 19)

2) Coop Marked Syvde (rank 14 av 19)

3) Joker Pasvik (rank 15 av 19)