Landets beste bank

Skandiabanken og Handelsbanken er de mest populære bankene i Norge.

En fersk undersøkelse fra EPSI (European Performance Satisfction Index, en non-profit organisasjon), viser at bankenes privatkunder er blitt mindre fornøyd siden i fjor, samtidig som bedriftskundene er blitt mer fornøyd. For første gang er bedriftskundene mer fornøyde enn privatkundene.

DnB NOR hever renten

Fornøyd og misfornøyd

Undersøkelsen viser videre at Skandiabanken og Handelsbanken har de mest fornøyde privatkundene, og at Handelsbanken har de mest fornøyde bedriftskundene.

I den andre enden av skalaen finner vi Fokus Bank og DnB NOR. Disse to bankene har den laveste kundetilfredsheten på privatmarkedet. Fokus Bank har dessuten gått kraftig ned på årets kundetilfredshetsmåling - sett i forhold til i fjor.

Gull i 2000 $

Store krav

I undersøkelsen fremgår det også at norske bankkunder har høye forventninger til banken sin, men at den i de fleste tilfellene ikke klarer å leve opp til disse forventningene.

Banktilfredshet, 2006 og 2007
BankPoeng 2006Poeng 2007
DnB NOR64,265,4
Handelsbanken73,372,3
Nordea66,267,6
Skandiabanken79,079,1
Fokus Bank69,364,9
Postbanken66,267,5
Sparebank 168,069,4
Andre75,173,4
Kilde: EPSI

Under ses tabellen med poeng som er gitt i årets, og fjorårets, undersøkelse:



Renten opp - igjen

EPSI er en non-profit organisasjon som har til hensikt å være en støtte i utviklingen av norsk konkurransekraft og samfunnspolitikk. Med opprinnelig støtte fra EU-kommissionen er det i dag en rekke sentrale aktører som samarbeider: Internasjonale universitetsnettverk, International Foundation for Customer Focus, European Foundation for Quality Management og European Organisation for Quality. Handelshøyskolen i Stockholm er faglig garantist på verktøy og metode og koordinerende ledd mellom EPSI-aktørene.

Mer om bank og finans: