Lag en super salat

Gjør om den kjedelige salaten til et sunt festmåltid ved å tilføye noen få ekstra ingredienser.

En salat er et perfekt måltid på varme sommerdager, som kan lages på en-to-tre. I tillegg er de fulle av viktige næringsstoffer.

Men det er ikke alltid like spennende hvis salaten bare består av en overmoden tomat og en pjuskete salat. Med litt kreativitet kan salaten din bli et realt festmåltid.

Dette bør du huske på når du handler!

Her gir vi deg noen gode salattips!

Cherrytomater. Saften i disse tomatene gjør mer enn å tilfredsstille smaksløkene. Tomatene er fylt med antioksidanten lycopene, som kan redusere risikoen for prostatakreft med inntil 35 prosent. Andre studier viser at de kan beskytte mot bryst-, tarm-, og bukspyttkjertelkreft, i tillegg til hjertesykdom.

Prøv å spise cherrytomatene sammen med sunn fet mat som avokado, olivenolje eller nøtter, da disse hjelper til med å absorbere lycopene.

Spinat. Du hatet kanskje den søkkvåte spinaten som moren din truet deg til å spise, men når den serveres ubehandlet er den veldig frisk og god. I tillegg er den full av folat - et B vitamin som holder cellene i kroppen friske. I tillegg forebygger de blodmangel og nedbryter homocystein - en aminosyre som øker risikoen for hjertesykdom.

Spinat er også fult med stoffer som beskytter øynene, spesielt når det gjelder svaksynthet hos eldre mennesker.

Spis spinat sammen med litt basilikum. Urten har anti-inflammatoriske egenskaper og kan lindre luftkramper og andre smerter i magen.

Agurk. Denne grønnsaken har svært få kalorier og er full av vann, som blant annet er viktig for å unngå heteslag. I tillegg er den full av silika og C vitamin, som er viktig for å opprettholde sunn hud. Agurk inneholder også kalium som kan kontrollere blodtrykket samt magnesium som er viktig for en sunn benhelse.

Skjær agurken i små skiver og nyt den! Ikke ta vekk skallet, for det er her de fleste næringsstoffene ligger.

Løk. Man får ikke alltid like god ånde av denne grønnsaken, men de er likevel svært helsebringende. Diabetikere har spesielt godt av løk, da de inneholder mye krom, som hjelper celler å reagere på insulin - hormonet som kontrollerer blodsukkeret.

Ved å spise løk regelmessig kan du redusere risikoen for hjertesykdom med 20 prosent, da de senker kolesterolet og blodtrykket. Spiser du løk to ganger i uken reduserer du risikoen for tykktarmskreft. I tillegg kan løk beskytte mot betennelser og lindre symptomer ved beinskjørhet.

Kutt opp vårløk og rødløk - det ser pent ut og dessuten saker de litt mildere enn annen løk.

Paprika. Eksperter anbefaler å variere fargen i salaten. Så her er det bare å bruke rød, gul, grønn og oransje paprika. Jo sterkere farger i salaten, jo bedre! En italiensk studie fant at paprika kan redusere risikoen for grå stær, mest sannsynlig fordi de inneholder C vitamin og betakaroten.

Paprika inneholder også næringsstoffer som beskytter mot aldring og bidrar til å redusere kolesterol i arteriene, og holder huden i en god tilstand.

Rød paprika inneholder også det kreftbekjempende stoffet lycopene. I følge en kinesisk studie inneholder paprika også annet stoff som redusere risikoen for lungekreft hos røykere, med inntil 37 prosent.

Prøv å grille paprikaen i sommer, og hell over litt olivenolje. Det går også an å sette dem i mikrobølgeovnen med litt olivenolje i noen minutter.

Avokado. Det er ingen tilfeldighet at avokado brukes i mange skjønnhetsprodukter. Den inneholder mye E vitamin, som hjelper å fornye huden, den virker legende og hindrer arrdannelse. Den inneholder også en syre som reduserer kolesterolet, øker blodsirkulasjonen og beskytter mot brystkreft.

Hell sitronsaft over avokadoen så blir den ikke brun!

Nøtter og frø. Nøtter er en god kilde til umettede fettsyrer og en rekke mineraler. Cashewnøtter er spesielt rike på kobber og magnesium, som er viktig for beina, immunsystemet og skjoldbruskkjertelen, som kontrollerer mange av kroppens funksjoner.

Dryss noen sesamfrø over salaten. De beskytter leveren og i tillegg får salaten en god nøttesmak. Frøene inneholder også mye mangan, som kan fremme fruktbarheten.

Rød kål. Hvis du er ute etter å styrke din mentale helse så er rød kål tingen for deg. Den inneholder et blått pigment som beskytter mot Alzheimer sykdom. Denne kåltypen omfatter 7-8 ganger flere næringsstoffer som beskytter mot aldring, enn hvit kål. Dessuten ser salaten mye mer fristende ut med råd kål.

Kutt kålen i små biter så blir den lettere å spise når den er rå. Alternativt kan du bruke en foodprosessor.

Granateple. Denne røde frukten er svært helsebringende. En studie har vist at granateple reduserer risikoen for prostatakreft hos mus. En annen studie viser at ekstrakt fra granateple kan beskytte nedbryting av brusken og slitasjegikt.

Kutt granateple i to, grav ut innholdet og bland det med resten av salaten. Eller lag en god dressing av granateplejuice og olivenolje.

Kilde: Mirror.co.uk

 

Mozon.no, 28.07.06