Mange skyr konfrontasjoner, men det er det lite å vinne på i det lange løp, mener psykolog.   Foto: colourbox.com
Mange skyr konfrontasjoner, men det er det lite å vinne på i det lange løp, mener psykolog. Foto: colourbox.comVis mer

Lær deg å si ifra

Slik blir du modigere.

Felles for oss mennesker er at vi har et sterkt behov for å bli sosialt akseptert og bli sett av menneskene rundt oss. I riktig gammel tid var det faktisk slik at vår overlevelse sto og falt på om vi tilhørte en gruppe eller ikke.

Men det var den gang. I dag har vi heldigvis utviklet oss til å bli selvstendige individer, selv om behovet for sosial aksept fremdeles ligger dypt i oss.

Les også: 10 tips for bedre selvbilde

Mange fordeler

- Ønsket om å være sosialt inkludert er et behov som ligger naturlig for oss, sier Maria Farm til Aftonbladet.

Hun er psykolog og såkalt KBT-terapeut, og forfatter av boken "KBT-akuten: Fri från perfektionism, kontrollbehov, konflikträdsla och andra relationsproblem".

- Å bli utstøtt og ensom er noe av det verste et menneske kan oppleve, sier hun, og legger til at det ikke er rart at mange skyr konflikter som pesten.

Les også: Våg å gjøre feil

For skulle man finne på å si noen imot, risikerer man jo å ryke uklar med vedkommende, og kanskje miste relasjonen man hadde. Hun mener imidlertid at det finnes mange fordeler ved å være ærlig og tydelig overor andre, og synes man bør ha en bevissthet i forhold til hvordan man skal takle uventede og ubehagelige situasjoner.

Konfrontasjoner

Er du god på å ta konfrontasjoner, eller skygger du helst unna? (Avsluttet)
Liker det ikke, men manner meg opp når det gjelder (50%) 297
Jeg hater konfrontasjoner, og unngår dem så langt det lar seg gjøre(36%) 213
Jeg har ingen problemer med å si hva jeg mener (14%) 82
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

- Man oppfattes tydeligere og det er lettere for andre å forstå hva du mener. Dessuten er det lettere å unngå at motparten blir skuffet, ved at man for eksempel lover for mye, forklarer Farm.

Øvelse gjør mester

Mange av de som oppsøker henne har kommet til et punkt hvor de opplever å tape mer enn de vinner på egen atferd. Noen tar på seg for mange arbeidsoppgaver, andre lar seg utnytte av vennene sine, mens andre igjen ikke orker å motsi barna sine.

- Det er viktig at man har den riktige motivasjonen når man ønsker å forandre seg, påpeker Farm.

Les også: Bli en vinner!

For skal vi tro psykologen er det nemlig fullt mulig å gjøre det. Det magiske ordet kalles øvelse.

- Mellommenneskelige problemer må øves bort. Man må utsette seg selv for situasjoner man opplever som ubehagelige, og øve seg på å takle disse, sier hun.

Du bør starte i det små. Det trenger ikke dreie seg om mer enn at du ikke ler og småprater med kassadamen på butikken, det er nemlig helt greit å gå i sin egen verden iblant, mener psykologen.

- Vi danner oss ofte overdrevne katastrofebilder om hva som kommer til å skje. Men hvis vi våger å ta noen sjanser, vil vi fort erfare at det ikke var så farlig som vi trodde, og det vokser vi på, sier hun.

Men hva som noen reagerer skikkelig negativt på det vi sier, og begynner å baksnakke oss?

Les også: Styr unna dyktighetsfellen

Steg for steg

- Det er bare fint om det skjer! Det er hele poenget: Å tørre å utsette seg for ubehageligheter, og så kjenne at jammen greier man å håndtere det også.

Man må imidlertid ikke glemme at andre mennesker har rett til å føle det de vil.

- Og det er et sunnhetstegn å bli bekymret over at noen kan føle seg støtt. Det er helt menneskelig, med mindre man er psykopat, og da sliter man med helt andre ting, understreker Farm.

Tips fra psykologen:

  • Våg å bli i situasjonen, selv om det er vanskelig. Angsten legger seg etterhvert.
  • Begynn å skrive ned hva du er redd for. Og tenk på hvor stor risikoen er for at det kommer til å skje.
  • Skriv ned hvordan du skal håndtere situasjonen neste gang, dersom du føler det ikke gikk bra denne gangen.
  • Øv, øv, øv. Test deg selv ute i virkeligheten.
  • Evaluér deg selv. Hvordan gikk det, og hvordan føltes det?
  • Ikke legg lista for høyt. Ta det gradvis, steg for steg.

    Kilde: Aftonbladet