<strong>MER OG MER:</strong> Gafler du innpå samme hvor stor porsjonen er? Du er ikke alene. Foto: Elin Fugelsnes
MER OG MER: Gafler du innpå samme hvor stor porsjonen er? Du er ikke alene. Foto: Elin FugelsnesVis mer

Lær å beregne porsjonene

Hvor ofte føler du at du har spist for mye? For mange er svaret altfor ofte.

Størrelsen på porsjonene våre har økt de siste årene, til langt over hva som er ansett som et sunt matinntak. Det samme går for drikke, vi drikker større og større flasker med sukkerbrus.

De fleste har en idé om hva de skal spise for å forbli sunne og friske. Men mange mister oversikten over hvor mye man faktisk trenger å spise, skriver Power to change.

Hvorfor er det slik?

La oss se til USA: Porsjonstørrelsene på amerikanske restauranter har økt dramatisk de seneste årene. Et typisk restaurantmåltid gir gjestene nå 1.000 kalorier. En gjennomsnittlig kvinne trenger rundt 2.000 kalorier i løpet av en dag, menn litt mer. Restaurantmåltidet gir deg altså halvparten av dagens kalorier.

Forskning har vist at når vi får større porsjoner, så spiser vi mer uten å tenke over det. En av studiene gikk ut på å gi popcorn til kinogjengere. Etter filmen målte forskerne hvor mye deltakerne hadde spist. De som fikk en stor pose popcorn spiste 40 - 50 prosent mer enn de som fikk liten pose. Men begge gruppene trodde de hadde spist lik mengde popcorn.

Les også: Hva er å spise normalt?

Store tallerker

Å spise fra en stor tallerken eller pose, får oss til å spise mer mat. Vi spiser som regel opp det vi har på tallerkenen, uansett hvor stor den er. Og tallerker, muffinsformer, ferdigmatbeholdere og drikkeflasker har alle vokst i løpet av de siste årene. Dessverre gjelder det kroppene våre også.

Store menyer

Ifølge Power to change har junkfood-måltidene endret seg de siste 40 årene. Da bestilte en vanlig voksen en hamburger, liten pommes frites og en vanlig brus, noe som inneholder rundt 600 kalorier. Nå er samme type måltid standard barnemeny. En meny for voksne inneholder nå 1.500 kalorier, fordelt på en dobbelt så stor burger, tre ganger så mye pommes frites og over dobbelt så stor drikke. Sukker og fett er billig. Men vil vi virkelig betale noen for å gjøre oss fete?

Små porsjoner på fin restaurant

Har du noen gang lurt på hvorfor porsjonene på fine restauranter er mindre? Fordi kokken vet at hvis du spiser for mye, blir du ikke like fornøyd. Med mindre porsjoner øker sannsynligheten for at du husker hvor deilig maten var. Du får også plass til dessert. Og du føler deg bedre når du går ut av restauranten passe mett, enn om du var overmett og kvalm.

Les også: Overspiser du?

Slik gjør du:

Her er tipsene for hvordan du kan holde et øye med mengden du spiser:

  • Bruk en liten tallerken eller bolle, og drikk fra høye, tynne glass heller enn et lite glass.
  • Ta mindre på tallerkenen. Forsyn deg heller to ganger hvis du fremdeles er sulten.
  • Ikke føl at du må spise opp alt på tallerkenen. Ikke tving barna dine til det heller.
  • Slutt å spise når du er passe mett, ikke overmett.
  • Hvis du kjøper sukkerbrus eller en muffins, går det an å la være å drikke eller spise hele, og spare resten til dagen etter.
  • Når du spiser ute, kan du vurdere om dere kan dele hovedretten, eller spise halve og ta med resten hjem (selv om det ikke er like vanlig å be om doggybag i Norge som i USA)
  • Bestill fra menyen heller enn å forsyne deg grovt fra buffeten.
  • Kjøp en liten brus i stedet for en stor, eller enda bedre; drikk vann.
Glem for all del ikke fysisk aktivitet, som regulerer hvor mye som legger seg på sidebeina.