De siste dagene har denne e-posten blitt sendt til norske e-postmottakere. Avsenderen utgir seg for å være Finn.no, noe som ikke stemmer.
De siste dagene har denne e-posten blitt sendt til norske e-postmottakere. Avsenderen utgir seg for å være Finn.no, noe som ikke stemmer.Vis mer

La deg ikke lure av denne e-posten

Det er ikke Finn.no som er avsenderen.

Svært mange nordmenn er innom Finn.no, enten for å få seg en gratis sofa, kikke på bruktbiler eller se hvilke boliger som er til salgs.

Som landets største markedplass på nett, er det kanskje ikke så rart at noen prøver å misbruke tjenesten i ny og ne. Vi har tidligere fortalt om telefonselgere som ikke respekterer kundenes ønske om å ikke bli kontaktet.

Langt mer alvorlig er det når noen prøver å lure kundene til å oppgi person- og kontoinformasjon, som kan få alvorlige konsekvenser i lang tid fremover.

Falsk e-post

For tiden sendes det ut e-poster til nordmenn, der avsenderen utgir seg for å være Finn.nos kundesenter. I e-posten blir mottakeren bedt om å følge en lenke for å bekrefte kundeopplysninger.

"Av sikkerhetsmessige årsaker (...) forbeholder FINN.no seg retten til å periodisk sjekke gyldigheten på informasjonen som brukes av brukerne. I henhold til våre brukervilkår kreves det at du bekrefter gyldigheten på informasjonen som brukes i dine aktiviteter på FINN.no. Klikk på koblingen nedenfor for å bekrefte informasjonen din i vårt system."

E-postens layout og avsenderadresse er til forveksling lik Finn.nos egen signatur, men la det for all del ikke være noe tvil:

Dette er renspikket lureri! Og det er en relativt vanlig form for svindel, som kalles phishing. Her er det noen som utgir seg for å være noen de ikke er, for å tilegne seg informasjon om en kundegruppe.

Siden slike e-poster dukker opp med jevne mellomrom, kan det være lurt å minne om at seriøse, store bedrifter aldri spør om sensitiv informasjon per e-post.

– Husk at FINN, eller andre seriøse aktører, aldri vil be om kredittkort- eller kontoinformasjon ved at du klikker på en lenke i en mail. Dette er et sikkert tegn på svindel, har Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet på FINN, uttalt om slike saker tidligere.



Nye triks

Forsøkene på å lure penger samt konto- og personinformasjon ut fra godtroende nordmenn er mange. For ikke så lenge siden fortalte vi om utenlandske svindlere som gjennom Finn.no prøvde å få nordmenn til å betale tusenlapper for produkter som ikke eksisterer.

Den gangen kom Vinden i Finn med følgende klare råd til alle som handler på nettstedet:

– Vi vil vel gå så langt som å si at hvis det er snakk om handel med folk som ikke befinner seg i Skandinavia, er det veldig mye som tyder på at det kan være snakk om et svindelforsøk.

Blir lurt for mange millioner kroner

En annen viktig huskeregel er at dersom noe virker for godt til å være sant, skal du ikke se bort fra at det er det. Ja da, uttrykket har nok fått en klisjéaktig klang over seg, men det er likevel viktig å ha i mente. Sunn skepsis skader neppe.

Økokrim kan bekrefte at nordmenn lures for betydelige summer, som følge av forskjellige former for nettsvindel.

– Det er dessverre mange som ukritisk gir fra seg informasjon til folk som har sendt dem en e-post med et godt tilbud. Vi ber alltid disse om å sperre kort og konto, har rådgiver Anne Dybo i Økokrim uttalt til DinSide.

Personer som opplever å bli lurt, må ofte kjempe seg gjennom store problemer i etterkant.

– Konsekvensen kan bli at kortet deres blir tappet, kontoen deres blir tappet og identiteten deres blir misbrukt.