Vis mer

La deg friste

Spis mindre snop med full snopskuff ...

Har du tatt total avstand fra snop og andre fristelser i håp om å gå ned et par kilo?
Ifølge ny forskning er det helt feil måte å gjøre det på.

Bedre viljestyrke

Det høres kanskje rart ut, men eksperimentene utført ved Catholic University i Belgia viser at folk har større viljestyrke til å motstå fristelser hvis de har dem rett foran nesen.

Kelly Geyskens, Siegfried DeWitte, Mario Pandelaere, and Luk Warlop testet viljestyrken til folk i situasjoner med flere ulike fristelser. Blant annet tok de testpersonene inn i et rom fylt av lukten av nybakte brownies.

Derfor elsker vi sjokolade

I denne situasjonen, som i flere andre, viste det seg at testpersonene hadde sterkere viljestyrke når fristelsen var tilgjengelig for dem i fysisk form enn når de så dem på bilder eller kjente lukten av dem.

- Dette betyr at en fullstappet godteriskuff kan hjelpe kvinner til å kontrollere snopinntaket, mens fristende bilder i magasiner og på TV kan føre til at de tar seg noen godbiter så snart de får anledning, sier forskerne til eurekalert.org

Vinn kampen mot søtsuget

Hjelper ikke med fristelser

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede er ikke overbevist av resultatene.

- Det er interessant og spennende forskning, men dette er forsøk som er gjennomført i konstruerte situasjoner. Jeg stiller derfor spørsmål ved hvorvidt dette er overførbart til en hjemmesituasjon, sier Bugge til DinSide Helse.

- Jeg er ikke sikker på at det å ha en skuff full av potetgull og godterier er en god løsning for alle, men at det å reelt takke nei til noe bygger opp under viljestyrken din, er jeg for så vidt enig i. Men for de fleste av oss tror jeg det ville hjelpe å ikke ha for mye fristelser i huset. For når blodsukkeret er lavt, er veien ganske kort til godteriskuffen.

Bugge vet med seg selv at hun ikke kan ha åpne godteriposer i skapet uten å ta en bit i ny og ne.

- Hver og en må kjenne seg selv. Enkelte kan ha en potetgullpose i skapet uten å røre den, mens andre ikke klarer å la være. Jeg vet at jeg ikke kan ha åpne godteriposer i skapet. Man må kjenne litt etter på hva som er greit for seg selv og hva som ikke er det.

- Hva vil du som ernæringsfysiolog foreslå at man gjør for å redusere inntaket av snop?

- Mitt råd er at man tar seg tid til å skjære opp frukt og setter et fristende fruktfat ved siden av godteriskålen. Ellers så kan man servere grønnsaker og dipp i tillegg til potetgull. Det er også lurt å tenke på hvor store mengder potetgull og godterier man setter frem. Av egen erfaring vet jeg at de gangene jeg setter fram frukt så spiser barna mine det og da blir det litt mindre godterier.