Kvitt deg med stresset

Stress er i ferd med å bli en hverdagslidelse. Heldigvis for deg har vi satt sammen dette stress-fjerner kurset, som kan hjelpe deg med å bli mer effektiv på jobben, få et bedre samliv og komme i bedre humør!

Det er bare å innse det. Med økende krav til livet er hyppige episoder med stress blitt normalen. Det kan tære kraftig på helsen vår hvis vi ikke gjør noe med det, og derfor har vi satt sammen et kurs som kan hjelpe deg å bli kvitt stresset.

Under har vi samlet fem stress-bekjempere. Men først er det viktig at du forstår hva som skjer med kroppen når du blir stresset.

Når kroppen opplever en stresset situasjon går den inn i en kjemp-eller-løp modus, og stress-hormonene cortisol og norepinephrin fosser ut i blodårene. Dette er hormoner som hjalp våre forfedre med å kjempe eller løpe fra en tiger eller en bjørn. De samme hormonene kan vi takke for at vi noen ganger kan bli supermennesker og for eksempel løfte en bil for å redde et barn.

Men hva er ulempene?
Kontinuerlig utskilling av stress-hormoner bryter ned kropp og sjel. Hvis vi hele tiden er ”på hugget” kan vi bli sårbare for infeksjoner fordi immunforsvaret svekkes, bli forhindret i å gjøre vårt beste og få hjerteproblemer og søvnløshet. Stress kan også gi oss irrasjonell oppførsel og føre til at vi tar beslutninger som setter livet i fare.

Så, hvordan kan vi fjerne de kraftige bivirkningene av stress?

1) Få oversikt over situasjonen
Pust dypt inn og prøv å finne ut hvorfor du blir stresset - uten følelser. Det er viktig å frigjøre deg fra negative følelser, fordi jo lengre du holder på dem, jo lengre varer kroppens stress-reaksjon, og da vil problemet virke større enn det er. Å sette situasjonen inn i en ny ramme på denne måten kan også hjelpe deg med å forstå hvorfor du ble stresset til å begynne med.

Betyr dette at du ikke skal uttrykke frustrasjon i en situasjoner? Nei, det bør du absolutt. Men unngå selvmedlidenhet og mageknip-situasjoner. Det bare forlenger problemene.

2) Gjør noe annet - få den positive energien tilbake
Noen ganger gjennomgår vi stress-situasjoner om og om igjen i hodene våre. Men å gjenoppleve dette lar bare stress-hormonene fortsette å leve, og bidra til dårlig humør, svekket immunsystem og tåkete dømmekraft. Det kan også svekke evnen til å takle stresset.

Du bør stabilisere situasjonen hvis den er kritisk, og gå og gjøre noe hyggelig for å få tilbake energien. Prøv aldri å løse et problem når energien din er lav. Så snart du slapper av igjen, kan du gå tilbake til situasjonen. Husk at beslutninger som blir tatt når du er frustrert ofte gir katastrofale resultater.

3) Tenk gjennom løsningene
Så snart du har løst opp de negative følelsene, se etter fem mulige løsninger på det som gir deg stresset. Ved å gjøre dette åpner du sinnet for flere mulige løsninger, i stedet for å falle inn i ”i-beste-fall”-måten å tenke på.

Du kommer til å bli overrasket over hvor raskt du kommer på nye løsninger. Det kan godt hende at du kommer på flere enn fem.

4) Aksepter begrensningene - sett opp en realistisk timeplan
Ofte kommer stress av forventninger til at vi skal få til altfor mye på altfor kort tid. Lag en liste over ting du vil eller trenger å gjøre, og hvor lang tid hvert punkt vil ta. Dette vil hjelpe deg med å holde fokus.

Hvis en oppgave tar lengre tid enn du trodde, fortsett med den. Ikke stress fordi du ikke har startet på den neste oppgaven ennå. Det vil bare føre til at du mister energien du trenger for å fullføre den oppgaven du holder på med nå.

5) Lev sunt
Se på dette som ditt beste forsvar mot stress. Ved å leve sunt gir du kroppen din muligheten til å fungere optimalt.

Dersom du gjør dette til en del av livet, vil du bli overrasket over hvor raskt du blir kvitt de vanlige stress-faktorene. Du vil også bli mer effektiv på jobben, få bedre sving på samlivet og komme i bedre humør!

Mozon.no, 10.03-2003