Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Kvitt deg med energityvene

Venninner som bombarderer deg med problemene sine og svigermødre som alltid har en sviende kommentar. Slik takler du energityvene.

«De fleste av oss tenker at "bare du forandrer deg, vil jeg få det bedre". »


Det kan være alt fra sjefen, en eldre slektning eller ei god venninne til en person vi tilfeldig møter på gata. Felles for dem alle er at de tapper oss for energi med klagesangen sin, de velmenende rådene eller kritikken.

- Energityvene oppfører seg på en måte som gjør at vi bruker veldig mye energi på dem. De krever ting av oss, eller vi oppfatter det som at de krever noe av oss, men det er ikke sikkert personen selv oppfatter seg som krevende, forklarer livscoach Kari Sørlie.

Slik får du mer energi på 1-2-3

Vårt eget ansvar

Coach Anne-Lise Ø. Vestgård mener imidlertid det er vårt eget ansvar hvis vi lar noen tappe oss for energi.

- De fleste av oss tenker at "bare du forandrer deg, vil jeg få det bedre". Men det handler egentlig ikke om den andre i det hele tatt. Det handler mer om våre egne tankemønstre som avgjør hvordan vi reagerer på den andre personen, og om at vi ikke setter grenser, sier hun.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Ifølge coachen er vi altfor flinke til å strekke oss for å imøtekomme alle andre og glemmer oss selv på veien. Slike mønstre er det viktig å bryte, men det må gjøres på riktig tidspunkt og riktig måte, understreker hun. For med en gang vi blir sinte eller trekker ned rullegardina, er det for sent.

Les også: Styr unna dyktighetsfellen

- Hvis vi sier fra da, blir det bare tull. Disse følelsene må omprogrammeres på bakrommet før du møter personen neste gang. Aksepter at personen oppfører seg slik som han eller hun gjør i de ulike situasjonene. Dermed kan du distansere deg og klare å si fra på en ordentlig måte, forklarer Vestgård.

Tør ikke ta det opp

Sørlie og Vestgård er enige om at mange av oss er redde for å si fra og ta opp det vi er misfornøyde med. Og i enkelte tilfeller med god grunn, mener Sørlie.

- Noen situasjoner er vanskeligere å forholde seg til enn andre. Når det gjelder våre nærmeste og de vi bryr oss mest om, er vi redd for å såre og si eller gjøre noe galt. Og dreier det seg om sjefen, frykter vi praktiske konsekvenser for oss i form av at vi for eksempel mister jobben eller at det blir en veldig ubehagelig stemning, forklarer hun.

Det er likevel viktig at vi faktisk tar tak i problemet.

- Gjør du hele tida ting du egentlig ikke vil gjøre for å tilfredsstille andre, vil det til slutt gå ut over ditt eget liv, påpeker Sørlie.

Er du utbrent? Ta testen her

Slik kommer du deg unna energityvene:

Familien:


Sørlie: Ha en samtale med deg selv om hvor mye du faktisk synes det er greit å bidra med uten at det går utover ditt eget liv. Hvis du har en krevende slektning, bestem deg for eksempel for at du kan besøke ham eller henne én gang i uka, selv om slektningen synes det er for lite. Det viktigste er at du er fornøyd med situasjonen. Faktisk kan resultatet bli et mye hyggeligere besøk for dere begge. I stedet for å sitte og se på klokka, kan du gi mer av deg selv når du først er der.

Vestgård: Hvis vi besøker noen bare av plikt eller dårlig samvittighet – og ikke av kjærlighet - vil det merkes. Hvis vi i stedet besøker for eksempel foreldrene våre når vi faktisk ønsker det, vil de i stedet få en sønn eller datter som faktisk er der med overskudd og glede.

Skal du på påskeferie med familien? Slik overlever du

Sjefer eller kolleger:

Sørlie: Hvis du opplever at sjefen gir deg for mange oppgaver, bør du gå gjennom hva som faktisk er din jobb og avgjøre hvor mye du regner det som rimelig å bidra med. Finn ut om sjefen din oppfører seg sånn bare mot deg eller mot flere. Er det flere som opplever det samme, kan det være lettere å ta det opp. Dreier det seg bare om deg, bør du tenke gjennom hvordan du egentlig vil ha ting og hva du har å tape før du tar det opp. Og kanskje er løsningen rett og slett å skifte jobb.

Vestgård: Observer sjefen eller kollegaen din og aksepter oppførselen hans. Tenk at "Ok, han er bare sånn, han kommer og slenger den mappa på pulten min". Dermed distanserer du deg fra personen og kan begynne å jobbe med din egen irritasjon og frustrasjon. Når følelsene har sluppet taket, er det lettere å si at "Du, den måten du kommer inn på kontoret mitt på, er ubehagelig". Den samme taktikken kan vi bruke på for eksempel svigermødre som kommer med sviende kommentarer.

Les også: Dette er en dårlig sjef

Venninner:


Sørlie: Enkelte venninner er av den typen som alltid har problemer, og da er de fleste kvinner slik at de stiller opp fordi vi de den andre godt. Men ofte løser disse problemene seg aldri, uansett hvor mange gode råd vi gir. Noen ganger er det ikke din velmenthet som trengs, men et spark bak for å få i gang en endring. På den måten kan du faktisk gjøre ting verre ved å jatte med. Ta det heller opp på en ordentlig måte ved å gi uttrykk for at venninna betyr mye for deg og at du ønsker hun skal få orden på problemene sine.

Vestgård: Du synes kanskje det er slitsomt med venninna di som stadig ringer og tar opp tida di. Men hvordan skal hun vite hva du føler? Du tar jo telefonen, og hun synes bare det er hyggelig å prate med deg. Når hun ringer, kan du for eksempel si at "Å, så koselig at du ringer, men akkurat nå er jeg opptatt. Kan vi ikke heller prates i morgen kveld?"

Les også: Venninner er best mot depresjon