Illustrasjonsfoto: colourbox.com	     Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Kvinner tjukkest i hue

Fra før vet vi at menn har flest hjerneceller, og nå viser det seg at kvinner har tykkere hodeskalle.

Forskjellen er ikke stor, men en undersøkelse av 3.000 mann- og kvinneskaller viser at menn i snitt har en kranietykkelse på 6,5 millimeter, mens kvinner har 7,1 millimeter melder danske Politiken.

Nå vil de amerikanske forskerne anvende den nye kunnskapen til videre uvikling av hodebeskyttelse for menn og kvinner.

Les også: Kjør trygt med hjelm

- Må beholde fleksibiliteten
- Det høres ut som en god idé, men jeg vil samtidig si at hjelmene som finnes på markedet i dag gir god beskyttelse, så lenge de er klassifisert for det. Men det er selvfølgelig bra å utvikle nivået på hjelmene, sier Jan Berstad, spesialist i nevrologi og overlege ved Sunnaas sykehus, til DinSide Helse.

Ifølge nevrologen kan det være hensiktsmessig å bruke et tykkere materiale i hjelmene, så lenge det ikke går ut over fleksibiliteten.

Les også: For kul til å kjøre uten

- Viktig å beskytte hodet
- Ut ifra den teknologien vi har i dag, så mener vi at det er tilstrekkelig at man bruker en hjelm som er sikkerhetsmessig godkjent, sier skolekonsulent Kjell Norgård ved Trygg Trafikk.

Norgård kjenner ikke til forslaget om å spesialdesigne hjelmer for kvinner og menn, men synes det høres fornuftig ut å tilby de beste produktene for alle brukere.

- Det viktigste er uansett å beskytte hodet, om det er i forbindelse med motorsykkel, moped eller sykkel. Også rulleski- og rulleskøytebrukere bør beskytte seg, oppfordrer han, og legger til at det generelle inntrykket hos Trygg Trafikk er at folk i dag er flinke til å bruke hjelm.

Les også: Kvinner mangler sjåfør-hormon

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

Ny scanningteknikk
- Det gjenstår å finne ut hvilken betydning den ulike tykkelsen har å si for menn og kvinners tåleevne av støt mot hodet. Først da kan vi gå i gang med å designe tilpasset hodebeskyttelse, sier Jesse Ruan fra Ford Motor Company i en pressemelding

Ruan og hans kolleger ved Tianjin vitenskapelige og teknologiske Universitet har utviklet en scanningteknikk som gjør det mulig å kartlegge og analysere de kritiske geometriske punktene på menneskets hjerneskalle. Med andre ord de områdene av hodet som kan være mest utsatt ved en trafikkulykke.

- Pålitelige data om det menneskelige kraniet vil gi oss økt forståelse av problemene som knyttes til hodeskader forårsaket av slag og støt, mener Ruan.

Undersøkelsen i sin helhet er publisert i Inderscience International Journal of Vehicle Safety.