<B>SJEKK PRISEN:</B> Kvinner er ikke like flinke som menn til å sjekke prisene før de handler på nett. Det viser en ny undersøkelse utført av NorgesGruppens analyseselskap Sylinder. Foto: Per Ervland
SJEKK PRISEN: Kvinner er ikke like flinke som menn til å sjekke prisene før de handler på nett. Det viser en ny undersøkelse utført av NorgesGruppens analyseselskap Sylinder. Foto: Per ErvlandVis mer

Kvinner handler mer på nett enn menn

... men er lite flinke til å sammenlikne priser før de handler.

Nordmenn har handlet på nett i årevis, men det er ikke før de siste månedene at folkets nettvaner virkelig er blitt kartlagt gjennom flere omfattende undersøkelser.

For kort tid tilbake kunne for eksempel Opinion på vegne av MPX fortelle oss at nesten hele Norges voksne befolkning handler på nett. Ni av ti nordmenn handler på nett, viste undersøkelsen.

Nordens største netthandelundersøkelse, utført av Carat på vegne av Elkjøp, bekrefter at norske holdninger til netthandel er svært positive. Faktisk er nordmenn mellom 21 og 35 år mest positive i hele Norden til å handle på nettet.

SISTE SJANSE til å gjøre et kupp?

Kvinner i føringen

Ferske netthandelsundersøkelser viser også en annen, viktig tendens: For første gang er det kvinner som leder an i nettshoppingen. I løpet av det siste året er det et lite flertall kvinner som oppgir å ha handlet på nettet, viser tall fra Opinion.

At kvinner har tatt igjen mennene på nettshopping, blir bekreftet av en fersk undersøkelse utført av Sylinder, et analyseselskap eid av NorgesGruppen.

Der kommer det fram at selv om kvinner og menn er nokså likestilte i nettshoppingbruk de siste 12 månedene, har kvinnene tatt igjen mennene den siste måneden.

PIXMANIA: Er det lurt å handle her?

Dropper prissjekken

Undersøkelsen fra Norgesgruppen viser også at nordmenn flest er flinke til å sjekke prisene før de går til innkjøp på nettet. Undersøkelsen avslører dog at menn er litt flinkere enn kvinner til å orientere seg i prismarkedet.

Drøyt 75 prosent av mennene svarer at de oftest sjekker priser hos konkurrenter før de handler i nettbutikker, mens rundt 65 prosent av kvinnene gjør det samme.

NYTTIG: Menn er flinkere enn kvinner til å sammenlikne priser på nett. Prissammenliknere kan være gode verktøy, men viser dessverre ikke alltid laveste pris. Vis mer


Truls Fjeldstad, ansvarlig for Norgesgruppens nye nettsatsning Flust.no, tror grunnen til at kvinner dropper prissjekken, er fordi de kjenner prisene bedre enn menn.

- Kanskje er det slik at kvinner i større grad ønsker å være effektive når de handler på nett og at de også i større grad kjenner prisene. I motsatt fall har kvinnene noe å lære av menn - nemlig å sjekke prissammenliknere og alternativer, sier Fjeldstad.

DinSide anbefaler selvsagt å ta en liten prissjekk i flere forskjellige nettbutikker, før en handler. Du kan godt bruke prissammenliknere som Kelkoo og Prisguide som utgangspunkt, men husk at langt fra alle nettbutikker er med i slike oversikter, ei heller er det sikkert at samtlige priser er korrekte.

I tillegg finnes det utenlandske nettbutikker som sender fraktfritt til Norge, som kan by på priser norske nettbutikker ikke kan konkurrere mot. Varer som var på salg i årets januarkampanjer kunne du for eksempel finne til 70 prosent rabatt i utenlandske nettbutikker.

Handler flere varer

Opinions store netthandelundersøkelse viser riktignok at menn kjøper flere varer på nett enn kvinner. Menn handler i snitt syv varer i året, mens jentene holder seg til seks varer.

Og når det gjelder hvilke varer som kvinner og menn kjøper, er forskjellene så stereotypiske at det nesten ikke er til å tro.

Kvinner handler i mye større grad interiørartikler, klær og sko, hud- og hårpleie og helsekost. Kvinnene er også mer opptatte av å kjøpe bøker på nett.

Når menn netthandler, er de mye mer ivrige enn kvinnene til å handle DVD-er, PC og datautstyr, spill, verktøy, sportsutstyr, bilrekvisita og ikke minst erotiske artikler.

HVEM KJØPER HVA? Klare forskjeller på hva kvinner og menn handler mest av på nett. Grafen er hentet fra Opinions undersøkelse for MPX. Foto: MPX Monitor Vis mer


Om undersøkelsene

Opinions netthandelundersøkelse ble utført på vegne av nettbutikken MPX, høsten 2009. Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 2.264 personer over 15 år fra hele landet.

Undersøkelsen fra Sylinder ble utført på vegne av Norgesgruppen og nettstedet Flust.no, høsten 2009. Undersøkelsen baserer seg på svar fra 2.454 personer.

Undersøkelsen fra Carat ble utført på vegne av Elkjøp, sommeren 2009. Undersøkelsen baserer seg på hele 5.008 intervjuer i Norden, derav 1.003 av dem i Norge. Alle de spurte var over 15 år.