<i>Hentelagerfølelsen understrekes hos SmartClub. Foto: Elisabeth Realfsen</i>
Hentelagerfølelsen understrekes hos SmartClub. Foto: Elisabeth RealfsenVis mer

Kvantumsbløff på Smart Club

Før du begir deg til Smart Club i helgen, må du lese her. Bare seks av 21 varer er billigere enn på Rema-butikken på hjørnet.

Beboere i Trondheim, Råde i Østfold, og Kolbotn og Alnabru i Oslo-området har latt seg verve som Smart Club-medlemmer siden 1995, og ingen som har oppsøkt et av utsalgene en lørdag er i tvil om at konseptet har hatt suksess. Ifølge kjeden melder tusenvis seg inn i "klubben" hvert år - og betaler hundrelappen som skal spare dem for tusenlapper.

En viktig ingrediens i tiltrekningskraften er matvarene. Under jakten på det gode måltid, tilbys medlemmene hyllemeter på hyllemeter av både uvanlige og helt vanlige matvarer. Dermed er det fristende, ikke bare å benytte seg av kampanjetilbudene og de spesielle delene av sortimentet, men også gjøre unna hele lørdagshandelen under samme tak.

Kvantumsbløff på Smart Club

  1. Her er alt vi så


Store mengder

At det forutsetter stor fryseboks eller spiskammer å ta del i den gode handelen, forklares på Smart Clubs hjemmeside med at utsalgsstedene ikke er butikker, men snarere gigantiske hentelagere hvor medlemmene selv kommer og henter varer.

"Vi bruker ikke penger på pynt og fine innredninger. Hos oss er det kun pallreoler og våre medlemmer må selv plukke produktene de skal ha rett fra paller. Denne driften er svært rasjonell noe som betyr at vi kan drive vår virksomhet med lave kostnader", får vi opplyst.

En del pastavarianter selges ikke i mindre kvanta enn 3 kilo. I bakgrunnen: sekker med toalettpapir. Foto: Elisabeth Realfsen Vis mer


"Rasjonell drift og store innkjøp gjør at vi kan selge våre produkter til lave priser. Dette gjør at våre medlemmer alltid er garantert en god handel på Smart Club", skriver Smart Club.

At det ofte må gjøres storinnkjøp når man egentlig bare hadde tenkt seg et halvt kilo pastaskruer, er dermed legitimert overfor hordene som cruiser kalkulatorløst med digre vogner under bjelketakene.

DinSide tester

For å se hvor stor glede i kroner og øre vi får ut av at kjelleren fylles opp med toalettruller, har vi oppsøkt Smart Clubs utsalg på Alnabru, med vår vanlige handlekurv for matvarer. Formålet: Sjekke ut hvor mye vi sparer ved å legge lørdagshandelen dit, i stedet for til Rema1000 - butikken rett rundt hjørnet.

Kvantumsbløff på Smart Club

  1. Her er alt vi så


I rettferdighetens navn har vi gjort noen tilpasninger i vår vanligvis svært strenge handlekurv: Kjedene har denne gangen for noen varetyper fått lov til å boltre seg med kvantumsrabatter, noe vi vanligvis ikke tillater. Et par varer i kurven er dessuten sjaltet ut, herunder blant annet brødet (kneipen), fordi produktene er for lite sammenliknbare. Dermed står vi igjen med 21 nærmest perfekt sammenliknbare produkter.
Hvilke kvantumsrabatter de har konkurrert med, kan du se hvis du trykker her.

Så mye koster handlekurven
VareSmart ClubRema 1000Prisforskjell* i prosent
1 liter lettmelk9,810,-(2,0)
1/3 l kremfløte15,914,59,7
550 g brelett19,5188,3
175 g lettmajones (1 tube)14,513,57,4
6 egg fra frittgående høns12,209,3330,7
3 dl lettrømme15,513,514,8
500 g. karbonadedeig59,9052,5014,1
500 g. kjøttdeig41,5622,0088,9
500 g. entrecote (stykker innpakket)96,5094,002,7
150 g. enkelt skinkepålegg26,523,-15,2
500 g. revet ost (økonomi Synnøve Finden)45,936,525,8
500 g. Jarlsbergost45,948,50(5,4)
500 g pastaskruer4,989,00(44,6)
1 boks hakkede tomater 400 g3,335,50(39,5)
1,5 l Coca-Cola10,209,2510,3
1 kg epler16,912,-40,8
1 kg. bananer16,915,-12,7
2,5 kg pimpernell potet26,9122,-22,3
Dove håndsåpe refill 200 g19,820(1,0)
Toalettpapir 1 rull1,564,5(65,3)
Tørkerull9,458,0018,1
Sum handlekurv513,70460,6011,5
Priser i kroner. *Hvor avviket er i parentes, er varene billigst hos SmartClub. Vareutvalget er i noen grad tilpasset ift. utvalget i DinSides handlekurv.

Stor er vår forbauselse, når handlekurven vår blir 11,5 prosent billigere i Rema-butikken på hjørnet, enn hos Smart Club. Bare seks av varene viser seg billigst hos Smart Club. Storinnkjøp av egg og Cola klarer ikke å gi oss enhetspriser som blir lavere enn hos Rema. Og ikke en gang våre enorme kvanta toalettruller og pastaskruer gir økonomisk uttelling i det samlede regnestykket - prisen på handlekurven blir likevel høyere enn hos Rema 1000.

Utvalget lokker

For nordmenn med velfylte lommebøker, sier selvsagt ikke denne tabellen alt om Smart Clubs fristelser. Skal en forklare hordene, må en ta med seg utvalget.

Fiskedisken er formidabel. Foto: Elisabeth Realfsen Vis mer


Fiskedisken er imponerende for barn av vår tid. Vi klarte å telle omtrent førti ulike tilbud, heriblant tre typer laks, makrell, kolje, kveite, sushi, sashimi, østers, tunfisk, kamskjell, kongekrabbe og røkt fersk bøkling.

For øvrig lokker 34 sorter brød, tredve-talls olivenoljer av alle kvaliteter, ti - tyve typer eddik, og all verdens essenser og krydderurter under bjelkene.

Vi tok oss også en tur til den velfylte byggevareavdelingen, hvor tre liter Lady silkematt interiørmaling omsettes til konkurransedyktige 299 kroner boksen, og en ti-liter Drygolin beis kostet 679 kroner inntil nylig - også en konkurransedyktig pris, som blir justert i disse dager.

Skal være billigst

- I utgangspunktet skal vi være like rimelige som Rema 1000, og vi skal ha en langt mer spennende butikk, med en ferskvareprofil som ikke kan sammenlignes med en vanlig lavpriskjede. Det reflekteres i vår høye kvalitet og store utvalg på ferskvare, sier
Smart Clubs markedsdirektør Per Olav Andersen til DinSide, som mener at enkelte av varene vi har sammenliknet, blant annet kjøttedeigen og eplene, ikke er av sammenliknbar kvalitet.

Han gjør oss også oppmerksom på at hvis vi hadde lett enda lenger etter en god handel, ville vi ha funnet tørkeruller til 4,76 per stykk. Vi lar likevel vårt eget funn stå i tabellen, for å vise at selv ikke lagring av 20 tørkeruller i slengen gir noen garanti for at man har gjort noe innkjøpskupp i klubben.

Store innkjøp er ingen garanti for lave priser. Foto: Elisabeth Realfsen Vis mer


Andersen opplyser at Smart Club, som følge av DinSides undersøkelse , vil sette ned prisene, slik at de blir like rimelige som hos Rema1000 der hvor varenes kvalitet er lik.

Vi gir oss her - men ikke før vi har undret oss enda en liten gang over menneskets vilje til å tro på egen smarthet - og å handle i flokk.