Kunsten å gjøre kunstkupp

Sjekk hvordan du tjener penger på vakre ting.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ett flott og smukt bilde på veggen er vel bedre enn en kontoutskrift fra Verdipapirsentralen? Vel, for mange vil svaret nok avhenge av hvor økonomisk lukrativ kunstinvesteringen har vært - eller blir.

Men klarer man å investere smart i kunst, vil de fleste nok være enige i at det er mer sjarmerende med noe pent på veggen - enn et kjedelig aksjebevis i skuffen.

TRYKK HER FOR EN KORT OPPSUMMERING AV DE BESTE KUNSTKJØP-TIPSENE.

Penger og kunst - hånd i hånd. Illustrasjon: Per Ervland. Vis mer


Etablerte kanaler

- Tenker man i et investeringsperspektiv, bør man kjøpe gjennom etablerte kanaler - og ikke via privatmarkedet, sier auksjonarius ved Grev Wedels Plass Auksjoner, Hans Richard Elgheim.

Og det sier du ikke bare fordi du representerer en av disse kanalene?

- Nei, for i privatmarkedet er prissettingen ofte tilfeldig og feil, og det kan være feil og mangler ved bildet som ikke blir oppdaget. Kunstmarkedet er dessverre veldig preget av uprofesjonelle aktører, sier han.


Kjøp en Munch

- Jeg mener at man bør holde seg unna den nyeste kunsten. Man bør kjøpe kunst som - ikke nødvendigvis er gammel - men kunst som gjennom tiden har vist at den øker i verdi. Likevel: Kunst som investeringsform er et vanskelig felt, sier auksjonariusen.

Elgheim har likevel sitt klare bud på hvem han ville anbefale at man kjøpte et bilde av.

- Munch. Bildene er selvsagt for dyre. Men det er dokumentert at det er mulig å kjøpe Munch-grafikk fra 10.-20.000 kroner og oppover, sier han. Det tror jeg er en bra investering. Grunnen er at Munch er vår eneste internasjonale kunstner, og det har stor betydning for prisen hvor stort markedet er.

Han har også troen på en spesiell tidsperiode.

- For tiden er folk meget opptatt av funkisstilen, og gamle designere som Arne Jacobsen og Poul Henningsen, men dette har ikke slått riktig igjennom i kunsten ennå. Derfor tror jeg at det i perioden 1920-1970 er mange kategorier og kunstnere som er underpriset. De vil, etter min oppfatning, stige i verdi de neste årene, sier Elgheim.

Enormt langsiktig

- Husk bare på en ting. Investering i kunst krever at du har et enormt langsiktig tidsperspektiv. Du trenger lenger perspektiv enn om du handler aksjer eller verdipapirer. Det er på 10-30 års sikt at kunst har sin styrke. Tanken du bør ha bak en kunstinvestering er at du bør ha den livet ut, og at kanskje neste generasjon kan få noe økonomisk ut av investeringen, avslutter Hans Richard Elgheim.

Du skal elske det

En annen ekspert vi snakker med, poengterer at en kunstinvestering ikke bare er en økonomisk investering.

- Det aller aller viktigste elementet når du skal kjøpe bildekunst, er at du liker det. Kjøp aldri noe du ikke liker, en kunstinvestering er også en mental investering, sier daglig leder i Galleri Pingvin, Bjørn A. Mathisen.

Tre ganger B

- Skal du investere i kunst, må du forholde deg til markedet. Og det er ikke et "marked" i et galleri, for her blir kunst ofte solgt for første gang. Det er først et marked når kunsten kommer ut i annen runde - og flere og flere blir interessert i å kjøpe det. I boligmarkedet er det tre ting som er viktige: Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Det er ikke helt det samme i kunstmarkedet, men det er likevel de tre B'ene som styrer det: Nemlig berømmelse, berømmelse og berømmelse, sier Mathisen.

- Det kan være to malere som har malt to nesten like malerier, og likevel kan det ene koste 7.000 kroner, og det andre 90 millioner kroner. Forskjellen er at den ene heter Edvard Munch, og den andre ikke har et kjent navn. Det er altså berømmelsen som er viktig her.

Men hvordan bli berømt?

- Her er det også tre ting som gjelder. For det første skal man lage noe som publikum liker, så må man sørge for at media gidder å konsentrere seg om deg, at de synes at du er en interessant person. Og for det tredje må kunsthistorikere og kuratorer (de som styrer museene) være villige til å slippe til bildene dine, forklarer den daglige lederen i Galleri Pingvin.

Inngangsbilletten

Sjefspingvinen (som han også kaller seg selv), gir dermed oppskriften på hvordan man får til en lukrativ kunstinvestering.

- Du må finne ut: Hvor berømt er kunstneren i forhold til den prisen han eller hun tar for sine bilder? Hva er inngangsprisen, og dermed potensialet? Munch kan jo godt være en god investering, men da må inngangsprisen ikke være for høy. Kort fortalt må du rådføre deg med eksperter på området. Det er på samme måte som for valutaspekulasjoner: Ingen vet om dollaren stiger i morgen, men valutaeksperter er i stand til å gi kvalifiserte gjetninger. Det kan altså kunsteksperter også, sier Mathisen.

Konkrete kunstskatter

- Nå har jeg jo snakket i generelle og teoretiske termer om hvordan man får til en bra investering. Men jeg har også noen konkrete kunstnere, som jeg har en spesiell tro på, avlutter han:

Ifølge Bjørn A. Mathisen tar kunstneren Elling Reitan en beskjeden pris for bildene sine, sammenliknet med den berømmelsen han har. Snakker vi internasjonale kunstnere, nevner han Ekatharina S. som bor i Tyskland og USA. Hun har, ifølge Mathisen, en helt spesiell og berømt fortid - blant annet som Glasnost-kunster for Gorbatjov og som tennis- og skakkmester i Rusland.

- Hun er nevnt tre ganger på Dagsrevyen og 25 ganger i norske aviser. Hun kan bli utrolig dyr, tror jeg. Så her er det potensial, avslutter han.

Redaksjonen i DinSide Økonomi vil gjøre oppmerksom på at kunstekspertene som uttaler seg i denne artikkelen kan ha egeninteresser i kunsten de selv nevner. For eksempel selger Grev Wedels Plass auksjoner Munch-grafikk, og både Reitan og Ekatharina S stiller ut i Galleri Pingvin. Rådene kan likevel være lønnsomme.

Se etter det nye!

- Først og fremst bør kunsten selvsagt være noe man liker. Ellers burde man nok heller holde seg til aksjer, sier museumssjef på Stenersenmuseet, Selene Wendt.

Hun går litt i en annen retning enn for eksempel Hans Richard Elgheim, som mener at man bør holde seg unna den aller nyeste kunsten.

- De yngre kunstnene er ikke så dyre ennå, derfor bør man gå etter de man tror har et potensial, men som ikke har priset seg deretter ennå, sier Selene Wendt.

Men er det ikke fryktelig vanskelig å finne frem til disse?

- Jo, men man kan for eksempel forsøke å finne fagkyndige personer som tidligere har klart å plukke ut lovende kunstnere. Det kan også være viktig å vite noe om bakgrunnen til kunstneren: Hvordan jobber han/hun, blir bildene konservert korrekt, eller vil de falme med tiden?

- Mange med faglige kunnskaper vet nesten intuitivt hva de skal se etter. De kan se at alt treffer i forhold til budskap, det visuelle, personligheten til kunstneren og at han/hun støttes av "rette" personer, forklarer hun.

Men hvor går man da for å finne en kompetent rådgiver?

- Problemet med gallerier er at de jo har noe de skal selge. Jeg vil likevel anbefale at man går til et velrenommert galleri. På auksjonshusene kan det bli noe mer komplisert, for her er det ofte ulike grunner til at kunst blir solgt. For eksempel at eieren ønsker å tjene penger. Så her bør man i alle fall ha et godt kjenskap til kunst. Vi som sitter på museene rundt omkring har selvsagt ikke kapasitet til å svare på telefoner, men man bør som privatperson følge med på nye utstillinger, for eksempel Avgangsutstillingen som vises hvert år med nye kunststudenter, avslutter Wendt.

TRYKK HER FOR EN KORT OPPSUMMERING AV DE BESTE KUNSTKJØP-TIPSENE.