<b>SENDER FORTSATT REGNING:</B> Boomi kjørte store kampanjer i Se og Hør i blant annet 2006. Selv om tjenesten nå har skiftet navn, er det fortsatt folk som betaler hver måned.
SENDER FORTSATT REGNING: Boomi kjørte store kampanjer i Se og Hør i blant annet 2006. Selv om tjenesten nå har skiftet navn, er det fortsatt folk som betaler hver måned.Vis mer

Kunne sluppet unna med halve regningen

Lurer du på hvorfor mobilregningen er så høy?

Det lønner seg å sjekke grundig gjennom alle regninger før du betaler. Dette gjelder selvfølgelig også mobilregninger. Beklageligvis er det enkelte som får seg en ubehagelig opplevelse når de ser hva de egentlig betaler hver måned.

Har du for eksempel bestilt et bilde eller en ringetone til mobilen din for flere år siden, er sjansene store for at du har knyttet deg til et abonnement som du betaler for hver måned.

TIPS: Slik stopper du uønsket SMS

- Utgjorde halvparten av regninga

På forskjellige nettfora forteller flere mobilkunder at de har betalt store summer for slike tjenester, som de ikke en gang visste at de hadde. For eksempel skriver en forbannet mobilbruker følgende:

- Har hatt veldig høye telefonregninger det siste året, men skjønte først i dag hva som har kostet meg så mye. Fikk mobilregning der "sms-tjenester" utgjorde halvparten av regninga.

DinSide har tidligere skrevet om personer som har endt opp med å betale hundrevis av kroner for uønsket reklame sendt fra bedrifter som tilbyr mobile innholdstjenester.

Få tilbakebetalt pengene

Tjenesten Boomi har tidligere vært en stor aktør innen mobile innholdstjenester. For noen år siden hadde den Aspiro-eide tjenesten store reklamekampanjer for eksempel i bladet Se og Hør, der de lokket med blant annet musikk og ringetoner til mobilen.

Tjenestens nettside er lagt ned og erstattet med en tilsvarende tjeneste under navnet MyMob. Etter det DinSide kjenner til sender likevel Boomi meldinger til kunder som ikke har stoppet tjenesten.

ABONNEMENT: Det er sjelden du får bestille et enkelt bilde til mobilen. Normalt må du knytte deg til et abonnement, som kan koste deg dyre dommer over lengre tid. Foto: Se og Hør Vis mer


- Boomi er fortsatt en aktiv tjeneste, selv om nettsiden har skiftet navn, sier kommunikasjonssjef Kristin Breivik Eldnes i Aspiro.

Selv om ikke Boomi lenger blir markedsført i Norge, bekrefter Eldnes i Aspiro at enkelte kunder fortsatt mottar meldinger de må betale for å motta. Meldingene er knyttet til innholdstjenester som kundene fortsatt har tilgang til.

Eldnes sier til DinSide at dersom kundene skulle ønske ikke å motta flere meldinger, eller opplever å betale for en tjeneste de ikke har bedt om, kan de kontakte Aspiros kundetelefon. I enkelte tilfeller kan det være mulig å få tilbakebetalt penger en har betalt uvitende til bedriften. Dersom du ikke er fornøyd med hjelpen du får, kan du eventuelt kontakte Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Får du meldinger fra Boomi, kan du også sende tekstmelding med ordet STOPP til 1968. Dersom du vil stoppe tjenester fra andre selskaper, sender du STOPP til avsendernummeret.

LES OGSÅ: Så lett tok de 50 kroner

- Uoversiktlig marked

Siden 2004 har mobile innholdstjenester vært et prioritert område for norske forbrukermyndigheter. I mars i år gikk Forbrukerombudet ut og forsikret om at de kommer til å opprettholde søkelyset som er rettet mot denne typen tjenester.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon Foto: Forbrukerombudet Vis mer


- Vi ser fortsatt at særlig barn og unge blir lurt til å inngå avtaler om abonnementstjenester de ikke ønsker eller forstår, uttaler forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Ifølge Forbrukerombudet har markedet for mobile innholdstjenester vokst enormt de siste årene, og dessverre blitt preget av å være svært uoversiktlig.

- Det er svært viktig med ytterligere oppfølging av denne bransjen. Markedsføringen må bli klar og tydelig, direkte kjøpsoppfordringer til barn og unge skal ikke forekomme, og abonnementstjenester skal ikke tilbys mindreårige, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Forbrukerombudet har forøvrig laget en guide til tryggere og enklere mobilbruk. Guiden kan lastes ned i pdf-format her (51,52 kB)