SMÅTT: Skal du få med deg alle reglene for SMS & VINN fra Kontura, må du lese denne skriften i bunnen av den helsides annonsen.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet
SMÅTT: Skal du få med deg alle reglene for SMS & VINN fra Kontura, må du lese denne skriften i bunnen av den helsides annonsen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/ForbrukerombudetVis mer

Kunder raser mot SMS & VINN

Men selskapet bak, Kontura, mener det er kundenes egen feil.

I løpet av det siste året har Forbrukerombudet mottatt omlag 20 klager på selskapet Kontura, som står bak tjenesten SMS & VINN kjent fra annonser i blant annet Se og hør og Dagbladet.

Dette er oppgaver som kryssord og sudoku hvor svarene sendes inn på SMS, og hvor man dermed blir abonnent på en betalingstjeneste.

Her er noen av de syv klagene ombudet har mottatt bare siden desember:

  • En kvinne fra Oslo svarte på noen oppgaver i bladet Vi i Villa, og fikk senere et krav på over 900 kroner på mobilregningen. "Dette er noe av det frekkeste jeg har opplevd" skriver hun i klagen.
  • En kvinne fra Haugesund sendte inn svar etter å ha sett annonse i et ukeblad, og endte opp med regning på 1.260 kroner. "Det eneste jeg gjorde var å svare på en eller annen oppgave. Det stod ingenting om at dette var en økonomisk felle. Det går ikke an!" skriver hun til Forbrukerombudet.
  • Et elleve år gammelt barn brukte mobilen sin til å svare på barnekryssord, og fikk senere krav på 577 kroner på mobilregningen. "Kontura lokker med gevinster for løsning av barnekryssord og avtalebetingelsene er for lite opplyst, både ved førstegangs innsendelse og ved senere SMS-er" skriver faren.

Norsk kvinne brukte 500.000 kroner på spådamer

Får kjeft av ombudet

– Veldig mange av klagerne mener de urettmessig har blitt belastet for innholdstjenester, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til DinSide.

HER: Under overskriften står det at konkurransen koster 45 kroner i uken. Men det er flere regler enn dette, og hele forklaringen må du ned i den lille teksten for å lese. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet Vis mer


Sakens kjerne er godt kjent: Folk tror de sender inn et svar til én oppgave, mens de i realiteten tegner abonnement på tjenesten SMS & VINN.

I vilkårene, som står med liten skrift nederst i annonsene, forklares det at tjenesten koster 45 kroner i uken per konkurranse. Dette betyr at om du svarer på alle fire oppgavene i annonsen, har du tegnet abonnement på fire konkurranser. Dette vil dermed koste deg 180 kroner uken, eller omlag 720 kroner måneden. Å svare på nye oppgaver i konkurransene koster bare vanlig SMS-takst.

Nordmenn raser mot tulletelefon

– Informasjonen har vært der, men etter vår vurdering har den vært så lite synlig at folk ikke har forstått at det dreier seg om en abonnementstjeneste som faktisk koster penger, forteller Bugten.

Derfor krever Forbrukerombudet nå at konkurransene endrer utseende.

"Velger å ikke forstå"

Daglig leder i Kontura heter Kjell Ove Kvalheim. Han vil ikke ut med hvor mange kunder de har, men tallene fra 2010 viser at Kontura da hadde en omsetning på nesten 38 millioner kroner, med et overskudd på 2,6 millioner.

Og Kvalheim har sin egen teori om hvorfor ombudet får disse klagene.

– Vi har jo et veldig stort volum, da. Så jeg synes ikke det er et stort tall i forhold til volumet. Og vi er i mange nye medier nå, som gjør at mange nye kunder ser dette, sier Kvalheim til DinSide.

– Tror du mangelfull prisinformasjon kan ha noe med saken å gjøre?


– Det er ukjent for mange at det finnes kryssord-konkurranser som koster penger, ikke sant? Så blir de kjent med det. Det står tydelig i annonsene, pluss i SMS-en man mottar. Men man kan jo velge å ikke forstå det, svarer Konura-sjefen.

Rådyr konkurranse lover deg premier, men sier lite om prisen

"Som et treningsstudio"

– Så du tror folk velger å ikke forstå at dette blir dyrt for dem?

– Nei, altså, folk klager på alt. De gjør jo det. Det er alltid noen som klager på noe.

På spørsmål om misfornøyde kunder kan få pengene tilbake, svarer Kvalheim "ingen kommentar". I en klage DinSide har fått tak i, skriver Kontura til en ufrivillig kunde at hun kan få tilbake 720 av 900 kroner, da selskapet ser at kunden ikke har vært aktiv.

– Har dere noen måter å oppdage uaktive kunder på?

– Mange melder seg inn i treningsstudioer, men bare ti prosent bruker dem. Slik er det med alle abonnement, ikke alle bruker alt like aktivt, sier Kvalheim.

Slik klager du

Forbrukerombudet har et noe annet syn. Fagdirektør Bugten oppfordrer alle som føler seg lurt om å ta affære.

  1. Send først "STOPP" til telefonnummeret du får meldingene fra, for å stanse tjenesten.
  2. Deretter må du kontakte mobiloperatøren din. Ettersom de krever inn pengene, har de også hovedansvaret i saken. Dette bør du gjøre så snart som mulig for å vise at du bestrider kravet, slik at det ikke kan bli sendt inn til innkasso.
  3. Operatøren kan henvise deg videre til selskapet, i dette tilfelle Kontura. Ordner ikke selskapet opp, kan du gå tilbake til operatøren.
  4. Nekter operatøren fortsatt å rydde opp, kan du ta saken videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Motparten her blir operatøren din; det er de som må bevise at du faktisk har inngått avtalen om å motta tjenesten, og at du har gjort dette bevisst. Som DinSide har skrevet flere saker om, vinner mange frem med saken sin her.

KRITISK: Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet liker ikke måten Kontura og SMS & VINN driver. Nå krever han endring. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Norsk mann surfet dyr porno - operatøren må punge ut

– Vår erfaring er at mange ikke får den hjelpen de burde få fra operatøren sin, sier Bugten.

Endrer reklamene

Nå skal Kontura gjøre endringer i annonsene sine. Forbrukerombudet skal så vurdere om disse er gode nok for å være på den riktige siden av loven.

"Selv om Kontura ikke deler Forbrukerombudets syn på lovligheten av selskapets markedsføring, har vi etter en konkret helhetsvurdering valgt å gjøre endringer i vår markedsføring for å imøtekomme Forbrukerombudet" skriver selskapet i et brev til ombudet.

Vær helt sikkert - sperr abonnementet ditt mot SMS-tjenester