Nå får Terra-kundene svar på hva som skjer med nettbanken. Foto: Colourbox.com
Nå får Terra-kundene svar på hva som skjer med nettbanken. Foto: Colourbox.comVis mer

Kundene venter fortsatt

Men på mandag skal problemene være løst, sier Terra-gruppen.

Kunder i banker som er medlem av Terra-gruppen, har nå ventet i 19 dager på at en feil i nettbanken skal rettes opp. Feilen skal bli ordnet i løpet av helgen, ifølge Terra.

Les saken: Feil i nettbank rammer mange kunder

- Ja, nå skal det bli ordnet i løpet av noen få dager. Jeg vil presisere at dette feilen ikke har noen betydning for kundenes innestående beløp eller renter, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Terra til DinSide.

Etter det DinSide kjenner til har flere poster i nettbankoversikten falt helt bort, blant annet kan ikke kundene lenger se hvor mye renter de har opparbeidet på sparepengene.

Mange kunder har ringt sine respektive banker i Terra-gruppen, men verken bankene selv eller Terra-gruppen gir informasjon om når nettbankfeilene blir rettet, forteller DinSide-leser.

Personlig bruker jeg denne tjenesten aktivt og ofte for å kunne følge med hvor mye renter jeg har fått opparbeidet meg og er en selfølge som jeg ikke kan klare meg uten, skriver en annen.

Har ringt og ring, men får ingen informasjon om hvor lenge feilen skal vare?! Trenger å vite og kontrollere at sparepengene mine gir den avkastningen som lovet. Dessuten er det viktig for min egen spare-iver og trygghet at slik informasjon ligger tilgjengelig.
Det kan da ikke vere skadelig å gi flere tusenvis av brukere den informasjonen vi har krav på?
spør en tredje.

De beste nettbankene er kåret - se listen

Rammer mange

Terra-gruppen eies av 78 banker, blant annet Bank 2, Bank Norwegian og mindre sparebanker over hele landet.

Bank 2 skriver følgende på sine nettsider: På grunn av en midlertidig feil i nettbanken vises dessverre ikke opptjente renter. Det arbeides med å få utbedret feilen.

Avkrefter spekulasjoner

Noen bankkunder har spekulert i muligheten for at Terra-gruppen har fjernet posten om opparbeidete renter med vilje.

Kan dette vere et forsøk å fjerne en tjeneste som gir viktige opplysninger om opptjente renter for dermed å kunne lure kundene lettere? lurer en anonym leser.

- Nei, dette er bare tøys og tull. Tjenesten vil komme tilbake slik den var, forsikrer Ulven.