OPPGITT: Jann Martin Mathisen er en av mange som opplever at varen hans ikke kommer som planlagt fra Amentio Datakjeden.  Foto: Privat
OPPGITT: Jann Martin Mathisen er en av mange som opplever at varen hans ikke kommer som planlagt fra Amentio Datakjeden. Foto: PrivatVis mer

Kundene raser mot Amentio Datakjeden

Venter i ukevis på varer som skulle komme i løpet av noen dager.

- Det er helt håpløst, sukker Jann Martin Mathisen fra Tiller.

8. februar bestilte han en nettverksadapter fra nettbutikken Amentio Datakjeden. Han fikk beskjed om at leveransen ville ta toppen fire virkedager. 16. februar bestilte han en pc, også denne skulle komme i løpet av et par dager.

Nå, nesten fem uker senere, sitter han fortsatt og venter. Ingenting har kommet.

- Det virker som de rett og slett gir F. De gidder jo ikke svare meg en gang, sier Mathisen til DinSide.

Han har flere ganger forsøkt å spørre Amentio om hva som foregår, men kun mottatt ett svar:

"Ser dessverre at det er forsinkelser på begge deres ordrer, dette grunnet litt tull med innkjøpet som ble gjort opp mot leverandør på fjernlager."

Oppgitt kunde

- Det er helt utrolig at de kan drive på slikt. Jeg hadde aldri i verden bestilt noe fra dem om jeg hadde visst at det skulle ta så lang tid, fortviler Mathisen.

Fått en ødelagt pakke fra nettbutikken? Da kan du kreve erstatning!

Han er langt fra alene. Bare den siste uken har DinSide blitt kontaktet av flere ulike Amentio-kunder, som alle har det samme problemet: Varene kommer ikke, selv om det står de er på lager. I noen tilfeller har kunden fått beskjed om at varen ikke lenger finnes i butikken. Eposter vi har fått tilgang på viser svar som:

"Dessverre er varen i din ordre faset ut, og denne kan ikke lenger skaffes dessverre."

"Beklager sent svar på denne, fant den i spam-mappen vår."

"På bakgrunn av problematikken ved å skaffe produktet har vi valgt å fjerne produktet fra vår hjemmeside."

PAR DAGER: Denne varen er ikke på lager, men hos en leverandør. Det opplyses at leveringstiden vil være én til fire dager. At Amentio har problemer med enkelte leverandører, vises ikke. Foto: Skjermdump Vis mer


Gir seg over

Rundt om på internett florerer det også av kunder som klager på Amentio Datakjeden.

På Prisjakt.no har nettbutikken fått 38 omtaler. Rundt ti av dem er positive, resten negative. Det er den samme problematikken som går igjen her.

"Leveringsdatoen ble bare utsatt og utsatt og utsatt... Dette er jo rett og slett lureri" skriver en misfornøyd kunde. "Hjelper lite med lave priser, om de ikke leverer!" skriver en annen. "Styr unna Amentio!" konkluderer en tredje.

- Når man bestiller varer fra andre siden av jordkloden tar det jo knapt to uker. Så man kan lure på hvem de driver med, sukker Mathisen, som har ventet over en måned på varene fra selskapet som ligger i samme kommune.

Slik finner du lavest mulig pris - i butikken

Innrømmer problemene

Vi ringer Amentio Datakjeden for å høre "hva de driver med", som Mathisen sier. Finn Rønning, nybakt daglig leder i Amentio Holding, innrømmer at de har hatt problemer rundt leveringer den siste tiden.

Hvor ofte opplever du forsinkede leveranser når du handler på nettet? (Avsluttet)
Sjeldent(51%) 584
Av og til(30%) 343
Ofte(19%) 221
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi har hatt endel systemutfordringer, som har medført lange leveringstider. Dette er ting vi har satt fokus på, og vi skal ha løsninger klare innen rimelig kort tid, sier Rønning til DinSide.

Rønning innrømmer også at det bildet kundene får av lagerstatus ikke alltid stemmer overens med virkeligheten. Amentio Datakjeden oppgir sin egen lagerstatus, og lagerstatus hos leverandørene. Om de ikke har en vare på eget lager, men den finnes hos leverandøren, skal leveringen ta én til fire dager ifølge nettbutikken. Men som våre eksempler har vist stemmer ikke dette alltid. Grunnen skal være at Amentio Datakjeden har problemer med å skaffe varene fra leverandørene til beregnet tid.

- Dere fremstiller det som om det i prinsippet ikke har så mye å si om produktet er på deres eller leverandørens lager. Burde dere ikke opplyst om potensielle problemer?

- Vi har informert de kundene som blir berørt av dette. Men noen har dessverre ikke blitt opplyst godt nok, og nå har vi satt ekstra ressurser på kundesenteret for å betjene situasjonen, svarer Rønning.

- Hva vil du si til de mange misfornøyde kundene der ute?

- Vi beklager det som har skjedd. Vi kommer sterkere på banen, og ønsker dem velkommen tilbake.

KREVER SVAR: Fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet vil vite hva Amentio Datakjeden driver med. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Generelt problem

Etter flere klager på Amentio Datakjeden har Forbrukerombudet sendt et brev til nettbutikken. Et brev Rønning ikke kjenner til.

Her blir de blant annet bedt om å forklare hvorfor kunder opplever at varer som visstnok kan skaffes på et par dager, tar flere uker.

- Vi ber dem rett og slett svare på om de opererer med villedende lagerstatus eller ikke, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet til DinSide.

De venter fortsatt på et svar. Men det er ikke bare Amentio Datakjeden som ikke følger opp det de lover i nettbutikken sin. Ombudet får stadig klager på kunder som opplever at nettbutikker oppgir å ha varer på lager som de egentlig ikke har.

Nettbutikker oppgir feil informasjon om lagerstatus og leveringstid

Kan kreve penger

- Mistenker dere at nettbutikkene oppgir feil lagerstatus med vilje?

- Det er vanskelig å spekulere i. Det kan være, og det er i så fall villedende og ulovlig markedsføring om man får varene senere enn lovet, svarer Grøndal.

Om du ikke får varen din til avtalt tid, det vil si tiden nettbutikken oppga som et estimat, kan du heve kjøpet og kreve pengene tilbake.

Om du har fått et økonomisk tap som følge av den trege leveringstiden kan du kreve kompensasjon. Dette kan for eksempel dreie seg om en PC du trenger til et møte, som du ikke fikk tidsnok. Måtte du kjøpe PC-en i en fysisk butikk til høyere pris like før møtet, kan du kreve mellomlegget tilbake fra nettbutikken. Det lønner seg da å opplyse nettbutikken om at kjøpet haster i forkant. Forsinkelsen må kunne anses å være stor, for eksempel ved at varen leveres etter tidspunktet som er avtalt med selger. Og grunnen til forsinkelsen må kunne anses å ligge i selgers hender.

- Før du handler bør du uansett søke litt på nettet etter andre forbrukeres erfaringer. Har selskapet mange klager, kan det være grunn til å velge en annen leverandør, avslutter Grøndal.

Nå kan du sikre deg en billig iPad!

Har du mye problemer med nettbutikker som ikke holder det de lover? Amentio Datakjeden eller andre? Del med deg under artikkelen!