Norsk kundebarometer avslører at folk for tiden ikke er forndøyd med fondsforvalterne sine. Foto: Per Ervland
Norsk kundebarometer avslører at folk for tiden ikke er forndøyd med fondsforvalterne sine. Foto: Per ErvlandVis mer

Kundene er ikke fornøyde

Finanskrisen har slått negativt ut for fondsforvalterne.

I går offentliggjorde Norsk kundebarometer resultatene for 2009. Det viste nedslående resultater for fondsforvalterne.

Mens BMW, Vinmonopolet og Komplett.no kan glede seg over svært fornøyde kunder, må fondsforvalterne innse at finanskrisen har slått negativt ut.

Her er den beste banken

Hardest rammet er DnB NOR Kapitalforvaltning, som får juling av sine kunder, og ender med sine 52 kundetilfredshetspoeng på en jumboplassering i Norsk kundebarometer 2009.

Stort bedre gikk det ikke for Odin Forvaltning, som med stusselige 57 kundetilfredshetspoeng er nummer tre fra bunn, med Jysk og DnB NOR Kapitalforvaltning bak seg.

Mer om undersøkelsen

Kan få konsekvenser

Norsk kundebarometer advarer om at to av bedriftene som i flere år hadde figurert i nederste del av resultatlisten på Norsk kundebarometer, forsvant fra det norske markedet i løpet av 2008. Både Lidl og Notar lå flere år nesten nederst på kundebarometeret før de måtte takke for seg.

- Vi ser faresignaler for flere av bedriftene vi har fulgt over tid og for enkelte er det nok nødvendig med drastiske grep skal de vinne tilbake kundenes gunst, noe som vil være en forutsetning for videre drift på lengre sikt, sier Pål Rasmus Silseth ved Handelshøyskolen BI.

Se også: Disse bransjene får stryk

Ikke godt nok

- Vi er litt overrasket over plasseringen, siden det siste året har gitt en avkastning til våre kunder som er over referanseindeksen etter kostnader, sier Torkild Varran, administrerende direktør i DnB NOR Kapitalforvaltning til DinSide.

Han mener også finanskrisen må ha noe av skylden.

- Selvsagt er det også slik at et år med negativ avkastning i markedene ikke er noe som støtter opp om en kapitalforvalter. Når det er sagt: Vi er selvfølgelig ikke tilfreds med å ligge nesten nederst på listen, og vi kommer til å jobbe aktivt med tiltak som kan bedre kundetilfredsheten. En stigende markedsandel, som vi ser nå, kan tyde på at vi er på riktig vei, sier Varran.