Du må ikke stole på "banken" - verken når de ringer eller sender e-post til deg.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Du må ikke stole på "banken" - verken når de ringer eller sender e-post til deg. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Kriminelle ringer og fisker etter personlig informasjon

– Ikke del PIN-kode og passord med noen, ikke engang politiet, advarer Norsis.

En ny type svindel har til nå kostet britene 70 millioner kroner, melder forbrukernettstedet Which?. Nå har de kriminelle begynt å ringe for å lure til seg sensitiv informasjon.

Selv en telefon fra banken, forsikringsselskapet eller politiet bør få varsellampene til å blinke.

Pass på: Her blir kortet ditt kopiert

«Vishing»

Hans Marius Tessem i Norsis sier at svindlerne bruker samme metoder selv om de tar i bruk nye medier og kanaler. Lær deg tegnene, så reduserer du risikoen for å gå i fella. Foto: NORSIS Vis mer


Ekspertene omtaler den nye svindelen som «vishing». Svindlerne er ute etter akkurat det samme som før, forskjellen er bare at de har tatt telefonen i bruk.

– Det er egentlig bare tull at ekspertene skal finne nye navn når svindelen endrer karakter. Vishing (telefon), smishing (sms) og phishing (e-post) er jo egentlig det samme alt sammen. Fellesnevneren er at gjerne at kjente merkenavn misbrukes for å få tak i din personlige informasjon. Men banken, politiet eller forsikringsselskapet vil aldri be deg om denne type informasjon på verken telefon, sms eller e-post, sier Hans Marius Tessem i Norsis til DinSide.

Fra Storbritannia meldes det at de kriminelle lurer til seg kort- og kontoinformasjon, PIN-koder og annen personlig informasjon. Herfra er veien kort til et komplett identitetstyveri.

– Passord og PIN-kode skal du ikke dele med noen. Ikke med banken, og ikke med politiet – det er bare ditt, påpeker Tessem.

Les også: Dette må du gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri

Lær deg tegnene

Uansett hvilken kanal svindlerne bruker for å ta kontakt, er det noen tegn du bør se etter og være på vakt for. Tessem opplyser at svindlerne spiller på tre typiske følelser:

  • Frykt: Det kan være en telefon fra «internettleverandøren» som oppgir at du har fått et virus på datamaskinen din, eller «banken» som sender e-post om at kortet ditt blir stengt om du ikke bekrefter kontodetaljer.
  • Fristelse: Du lokkes med flotte premier, eller utsiktene til et stort pengebeløp om du bare hjelper til med noen enkle oppgaver. Nei, du har ikke vunnet en million Euro.
  • Tillit: Svindlerne misbruker kjente merkevarer som Microsoft, eller utgir seg for å være fra instanser du stoler på, som eksempelvis forsikringsselskapet ditt eller politiet.

Foreløpig er telefonsvindelen lite utbredt i Norge, selv om det har vært noen spredte tilfeller der blant annet Visa har blitt misbrukt. Tessem uttaler at det imidlertid bare vil være et tidsspørsmål før svindlerne begynner å ringe mer aktivt her i Norge også.

– Vi vet at en del av denne kriminelle aktiviteten drives fra organiserte call sentre i India. Sånn sett kan utenlandsk språk være med å avsløre svindlerne. Men det betyr ikke at du skal senke guarden om du får en norsktalende på tråden, advarer Tessem.

Les også: Sjekk hva som skjedde da Microsoft-svindlerne ringte til en av våre journalister