Kribler det i bena?

Urolige ben eller restless legs er en vanlig plage som rammer både menn og kvinner. Omtrent 5 prosent av befolkningen lider av ubehagelig og smertefulle kriblinger dypt i leggene. Med enkle grep kan det bli bedre.

Av Bernt Rognlien
Lege og akupunktør

Plagene er verst i hvile, særlig om kvelden og natten. Mange våkner av uro og kribling i beina om natten og må opp å gå både to, tre og fire ganger i løpet av natten.

Det lindrer å bevege seg, stå opp og strekke ut leggene.

Blir man liggende stille kan det utvikle seg til kraftige smerter og kramper. Hyppigheten øker med alder og plagene forekommer noe hyppigere blant gravide. Tilstanden er arvelig, men ellers er årsaken ukjent.

Mange får ødelagt nattesøvnen og det kan gjenta seg natt etter natt å gå utover både energien og livskvalitet.

Både jernmangel og folsyremangel kan utløse disse plagene. Flere typer medisiner kan også gi urolige bein som bivirkning, det gjelder blant annet medisiner enkelte antihistaminer, antipsykotika og kvalmestillende medisiner. Røyking forverrer palgene og det gjør også kaffe.

Medisiner mot epilepsi, betablokkere og valium lignende medisiner kunne bedre plagen. Men det er drastisk å forsøke slike medisinene pga faren for bivirkninger og fordi flere av disse er vanedannende.

En rekke tiltak kan bedre plagene. Bevegelse bedrer plagene å strekke ut leggmusklene flere ganger om dagen særlig etter spaserturer og før sengetid. Dette gjøres ved å støtte hendene mot et tre, en bil eller en vegg. Sett et bein bak, strek det bakerste kneet og hold helen i bakken. Press fremover med armene og merk at det strekker i akillessenen og leggmuskulaturen. Strekk rolig i 30-60 sekunder.

Tilskudd av magnesium, B-vitaminer og E-vitamin hjelper. Magnesium virker ofte godt på urolige bein om natten og virker godt ved tendens til legg kramper om natten. Dosen er da 300 mg magnesium 2-3 x daglig, kombinerte det med tilskudd av 700 mg E-vitamin og Gingko biloba daglig.

Symptomer
- Ubehagelige og smertefulle kriblinger dypt i leggene kveld og natt.

- Uro, stikkinger, varme, svieende, brennende smerter i beina.

- Det kan utvikle seg til kramper og ufrivillige rykninger i leggmuskulaturen som kan vekke personen mange ganger hver natt.

- Plagene oppstår ofte om natten, mange våkner av plagen flere ganger hver natt.

- Beina kan også bli urolige hvis man har sittet lengre tid av gangen uten å rører seg, f. eks. på teater eller kino.

- Det hjelper å stå opp, bevege seg og strekke ut i leggene.

Behandling
- Utelukke jernmangel og folinsyremangel.

- Fjerne medisiner som kan gi uro i beina som bivirkning.

- Effektiv utstrekning og tøyning av leggmuskulaturen etter spaserturer og fysisk aktivitet. Massasje av leggmusklaturen lindrer.

- Unngå, kaffe, tobaksrøyking og overdrevet alkohol inntak.

- Prøv tilskudd av magnesium og evt. E-vitamin.

- Mange har lindring av kinin eller tonic-water som inneholder kinin.

- Mange kan ha nytte av naturpreparater laget av Ginko og hagtorn som bedrer blodgjennomstrøningen i beina. Andre har effekt av preparater laget av hestekastanje som bedrer tilbakestrøningen av blodet fra venene i beina til hjertet.

- Akupunktur har ofte god effekt, en serie med akupunktur behandlinger kan gi symptomlindring i uker til måneder.

- Strekke ut leggmusklene flere ganger om dagen særlig etter spaserturer og før sengetid. Dette gjøres ved å støtte hendene mot et tre, en bil eller en vegg. Sett et bein bak, strek det bakerste kneet og hold helen i bakken. Press fremover med armene og merk at det strekker i akillessenen og leggmuskulaturen. Strekk rolig i 30-60 sekunder.