<B>LEGGES PÅ IS: </B>Norges største nettbutikk, Komplett, forsøkte seg så vidt på kjøpte brukeranmeldelser. Nå avventer de situasjonen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
LEGGES PÅ IS: Norges største nettbutikk, Komplett, forsøkte seg så vidt på kjøpte brukeranmeldelser. Nå avventer de situasjonen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Krever slutt på kjøpte skjulte brukeranmeldelser

Elkjøp endrer praksis etter å ha blitt beskyldt for å bryte loven, mens Komplett trekker seg.

Dinside fortalte nylig hvordan Elkjøp kjøper kundeomtaler til nettbutikken sin. På Facebook tilbyr de gratis produkter, mot at mottakeren legger igjen en omtale på Elkjop.no.

Forbrukerombudet kjente ikke til opplegget, men reagerte da Dinside gjorde dem oppmerksom på det. De kjøpte omtalene legges nemlig inn blant omtaler fra helt vanlige kunder, og ombudet mente dette kunne være brudd på markedsføringslovens bestemmelser mot skjult reklame.

I et rykende ferskt brev fra ombudet får elektronikkjeden nå beskjed om å avslutte dagens praksis.

LES SAKEN: Elkjøp kjøper produktomtaler – gir bort gratis produkter mot at mottakeren legger igjen en omtale

KREVER STANS: Forbrukerombudet har sendt dette brevet til Elkjøp, hvor de ber kjeden stanse omtalene eller merke dem tydelig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Må merke eller slutte

«Der forbrukere i form av produkter får betalt for å skrive kundeomtaler til deres nettsider, vil dette måtte være å anse som markedsføring» skriver Forbrukerombudet i brevet til Elkjøp.

Problemet er at denne markedsføringen ikke merkes, og at den blandes inn med omtaler som ikke anses som markedsføring. På den måten mener ombudet at leserne ikke kan skille reklame fra annet innhold, noe som er ulovlig i Norge.

«Forutsatt at informasjonen som fremkommer i den vedlagte artikkelen i Dinside.no er riktig, er markedsføringstiltaket dermed å anse som i strid med forbudet mot skjult reklame etter markedsføringslovens paragraf 3» fortsetter brevet, som krever at Elkjøp avslutter opplegget eller merker de aktuelle omtalene tydelig.

Forbrukerombud Gry Nergård mener slike brukeromtaler er en viktig hjelp til forbrukerne, men at troverdigheten deres nå står i fare.

- Dersom de næringsdrivende, som en bevisst strategi, benytter seg av sponsede «produktambassadører», vil ikke denne informasjonskilden være like pålitelig, sier Nergård i en pressemelding.

LES OGSÅ: Bloggere legger ut annonser på Instagram uten å si fra til deg

PÅ SAKEN: Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp sier de allerede er i gang med saken. Foto: JOAKIM MANGEN / ELKJØP Vis mer


Elkjøp lover bedring

- Vi i Elkjøp lytter selvsagt til Forbrukerombudets uttalelser i denne saken, skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp til Dinside.

Allerede samme dag som Dinside publiserte vår første artikkel, gikk Elkjøp ut på sine Facebook-sider og sa at testerne framover måtte merke omtalene sine.

Slik skal Elkjop.no sine besøkende klare å skille de sponsede omtalene fra alle andre.

- Vi har også startet arbeidet med å se på hvordan man kan få til en automatisert merking av produktomtalene det her er snakk om, skriver Schmidt.

LES OGSÅ: Klarer du å skille annonser fra artikler på Nettavisen.no?

HER OGSÅ: Komplett har også søkt etter testere av produktene de selger, og gir bort produkter mot omtaler. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Komplett legger på is

Ombudet skal se videre på brukeromtaler i norske nettbutikker. For at Elkjøp er alene, er lite trolig.

Også Norges største nettbutikk, Komplett, har snust på kjøpte brukeromtaler. Den 6. oktober gikk de ut på Facebook-sidene sine og søkte testere av en Phillips barbermaskin. Opplegget var det samme som hos Elkjøp: Testerne fikk produktet gratis, om de la igjen en omtale på Komplett.no.

- Med utgangspunkt i informasjonen som nå har kommet, vil vi avvente å publisere disse omtalene, skriver kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett til Dinside.

Testerne skal nå få beskjed om å oppgi at barbermaskinene er gitt dem som «premie». Og Komplett vil ikke gjøre nye slike aktiviteter før de har et regelverk de er sikre på ikke strider med markedsføringsloven.

- Vi ser at en slik aktivitet kan gi en feilaktig (les: positiv) omtale. Vi ønsker ærlige tilbakemeldinger fra våre kunder, og oppfordrer også til det, skriver Tollnes.

LES OGSÅ: Norsk Tipping fikk 200.000 kroner i bot for skjult markedsføring – la ut falske annonser på Finn.no


Hva med Testpilot?

Enkelte lesere har påpekt at Dinsides kommersielle tjeneste Testpilot har likheter med Elkjøps kjøpte brukeromtaler.

Testpilot lar selskaper betale for at Dinsides lesere skal teste produktene deres. Resultatene leveres til selskapene som rapporter, i tillegg til å bli publisert i en oppsummering på Testpilots nettside.

- Det vesentlige her er at Testpilot spiller med åpne kort. Det er tydelig merket, både med avsender og betingelser knyttet til brukertestene, sier Dinsides ansvarlige redaktør Terje Johansen.

LES OGSÅ: Derfor ber mobiloperatøren din deg om å bruke mobilen mindre