<b>RASKT MED 4G: </b>Bargjestene blir overrasket når denne Telenor-kunden får sjekket Youtube. Det er på grunn av Telenors 4G-nett, kan kunden fortelle. Men mange av Telenors 4G-abonnementer struper hastigheten kraftig, uten at dette opplyses i reklamen.  Foto: YOUTUBE.COM/TELENOR
RASKT MED 4G: Bargjestene blir overrasket når denne Telenor-kunden får sjekket Youtube. Det er på grunn av Telenors 4G-nett, kan kunden fortelle. Men mange av Telenors 4G-abonnementer struper hastigheten kraftig, uten at dette opplyses i reklamen. Foto: YOUTUBE.COM/TELENORVis mer

Krever 4G-reklamer endret

Forbrukerombudet vil stanse 4G-reklamer som ikke opplyser om begrensninger.

Selv om mobiloperatøren din tilbyr 4G, er det ikke sikkert du får 4G-fart på telefonen. Flere variabler spiller inn, som at mobilabonnementet ditt ikke må strupe hastigheten; noe mange abonnementer gjør.

Forbrukerombudet har mottatt klager fra misfornøyde kunder som føler seg lurt av operatørenes 4G-reklamer, og har derfor lenge vurdert om markedsføringen fra Telenor, Netcom og Chess bryter markedsføringsloven. Noe selskapene selv, naturlig nok, mener de ikke gjør.

Nå er ombudets konklusjon klar. Tradisjonen tro bruker de ikke ordet «ulovlig» riktig ennå, men går langt i å insinuere at reklamene trolig kan være det.

- Forbrukerne har krav på å få vite hva de faktisk får når de bestiller et abonnement med såkalt «4G-fart» eller «lynraske hastigheter». Uten slik informasjon kan de bli villedet til å tro at abonnementet de bestiller gir dem større hastighet enn de får, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Og da villedende reklame er ulovlig her til lands, krever ombudet nå endring.

Dette krever ombudet

Telenor, Netcom og Chess har mottatt hvert sitt brev fra ombudet. Brevet sier operatørene «mislykkes i å kommunisere hva forskjellige hastighetspåstander innebærer», som hva «4G-fart» egentlig betyr for den enkelte kunde.

RYDDER OPP: Forbrukerombud Gry Nergård har fått nok av mobiloperatører som skryter av 4G uten å opplyse om begrensningene. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


For som vi tidligere har skrevet: 4G kan innebære samme fart som 3G. Ombudet skisserer derfor flere endringer i dagens reklamer de vil ha innført.

  • Faktorer som påvirker hastigheten må oppgis. Som struping, dekning, kapasitet i nettet og hva slags telefon kunden bruker.
  • Operatørene må slutte å reklamere med teoretiske makshastigheter. Hastigheter må oppgis i intervaller fra 0 Mbps til en hastighet operatøren vet forbrukeren faktisk kan oppleve.
  • Disse hastighetene må oppgis tydelig i forbindelse med hvert enkelt abonnement. På grunn av strupingen ulike abonnementer har.
Operatørene skal få lov til å svare ombudet før saken avsluttes. Når prosessen med de tre operatørene er ferdig, vil konklusjonen skape rettspraksis for alle operatører i Norge.

Avventende Telenor

- Vil Telenor følge Forbrukerombudets krav?

- Vi ønsker ikke å forskuttere svaret i mediene, men gi Forbrukerombudet svar først, svarer kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor til DinSide.

Her er noen konkrete mangler Forbrukerombudet peker på i Telenors markedsføring:

  • TV-reklamen med bargjesten som sjekker YouTube for å finne ut at den sorte ballen skal sist ned i biljard. «Jeg har Telenor-dekning ... 4G» opplyser mannen, og reklamen lokker med «Velg raskt nett, velg Telenor». Ombudet mener Telenor må opplyse at mange av deres abonnementer overhodet ikke har full 4G-fart.

    SKJULT BUDSKAP: «Opptil 10 ganger raskere» står det med stor skrift øverst på denne nettsiden. Nedenfor i mindre skrift kan du lese at akkurat dette abonnementet bare tilbyr 10 Mbps, som er langt under hva 4G egentlig kan. Foto: TELENOR.NO Vis mer


    - Alle våre abonnement er tydelig merket med hastigheter, og ønsker man seg høyere hastighet, er det lett å endre abonnement eller kjøpe den fleksible pakken «Full Fart», kommenterer Krokan i Telenor.

  • De oppgitte hastighetene på Telenors nettsider. Det oppgis opptil-hastigheter, noe ombudet mener ikke gir god nok informasjon om variasjoner i opplevd hastighet.

    - Telenor har alltid vært svært varsomme i kommunikasjon av 4G-hastigheter. Vi kommuniserer ikke makshastigheter, men de hastighetene man faktisk vil oppleve, sier Krokan.

  • Fremhevingen av «4G på mobil» på nettsidene. På abonnementenes nettsider hos Telenor kommer budskap om 4G høyt oppe på siden, mens den reelle hastigheten kommer langt ned. Ombudet mener disse opplysningene derfor lett overses.

    - Uansett får kundene svært gode hastigheter med 4G fra Telenor, sier Krokan, og mener den strengeste strupingen på 10 Mbps er bedre enn mange har hjemme.