<b>HATER NORGE:</b> Hater Norge, men det svenske nettstedet er i alle fall glad  i norske kroner. Artikkelen er for øvrig stjålet fra DinSide.
HATER NORGE: Hater Norge, men det svenske nettstedet er i alle fall glad i norske kroner. Artikkelen er for øvrig stjålet fra DinSide.Vis mer

Krevde 80.000 kroner

Svensk nettsted "hater" Norge, men vil gjerne ha pengene våre.

I oktober fikk Anne Løvseth i Brevik Skysstasjon AS en telefon fra det svenske firmaet Allt om Affärer. Det var begynnelsen på et gigantkrav og mye papirarbeid for den lille bedriften.

- De påstod at tidligere styreleder i vårt selskap hadde bestilt en annonse på sidene deres. Vi var ikke interessert og ba om å avbestille, sier Løvseth til DinSide.

Men mens de snakket på telefonen, tikket det inn en faks som telefonselgeren forklarte at var et avbestillingsskjema.

- Dessverre var jeg dum nok til å skrive under på faksen. Jeg skrev under og sendte tilbake det jeg trodde var en avbestilling mens jeg hadde dem på tråden. Så fikk jeg beskjed om at alt var i orden, sier Løvseth.

HØR hvordan telefonselgere lurer deg

Anne Løvseth i Brevik Skysstasjon har blitt utsatt for sleipe salgsmetoder. Foto: Privat Vis mer


Krevde 80.000 kroner

Så for noen dager siden ringte Allt om Affärer tilbake til Løvseth og lurte på hvordan hun ville at annonsen skulle se ut.

- Jeg forstod ingenting og fant frem en kopi av faksen jeg sendte. Da så jeg at jeg har skrevet under på at jeg skulle betale 80.000 kroner for å ha logoen min på noe som antakelig er verdens mest ukjente nettside, sier Løvseth.

Hun fikk imidlertid raskt en kraftig rabatt.

- Jeg fortalte at selgeren hadde lurt meg, og etter mye frem og tilbake, hvor jeg blant annet sa at 80.000 kroner ville være så mye at bedriften min ville gå konkurs, senket mannen kravet til 10.000 kroner.

Senere ble Løvseth klar over at Odda kommune ble lurt på samme måte i akkurat samme tidsrom.

- Selgeren viste til nettsiden og til andre lokale bedrifter som hadde annonser der, men nå har jeg fått greie på at disse bedriftene ikke selv vet om annonsene, sier Løvseth, som har satt advokat på saken og anmeldt forholdet til politiet.

"Hater" Norge

Nettstedet Allt om Affärer fremstår som en blanding av en annonseplass og en nettavis. Nettestedet publisererer noen egne artikler, som for eksempel "10 ting vi hater ved Norge". Det kommer ikke frem hvem som skriver artiklene, men en observant leser har funnet ut at avsnittene er klippet ut fra en gammel DinSide-artikkel fra 2001.

Nettsiden er utstyrt både med lenken "historia" og "referenser", men ingen av disse leder noe sted. De har også en nyhetsfeed fra den norske nettavisen E24. Allt om Affärer har så langt heller ikke svart på henvendelser fra DinSide.

Selv om Allt om Affärer hater mye ved Norge, later det imidlertid til at de har blitt svært glad i norske småbedrifter. Det er nemlig ikke første gang de prøver å få norske arbeidstakere til å signere og betale.

>>>Les Trond Evens erfaring med dette selskapet

Et problem for mange

Norske småbedrifter blir stadig oftere forsøkt lurt, og fremgangsmåten virker å være nokså lik. Vi har tidligere snakket med Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), som forteller at dette er et kjent fenomen.

- Dette høres ut som en måte å prøve å lure bedrifter på og det finnes ulike varianter over dette. Både vi og andre organisasjoner har gitt mange advarsler til våre medlemmer.

Røed Simonsen tror en del selgere spekulerer i at 85 prosent av norsk næringsliv har fem eller færre ansatte. Mange næringsdrivende har derfor privatpersonkompetanse.

- Overraskende nok er mange næringsdrivende ikke klar over at de ikke har angrerett på samme måter som en privatperson. Det stille større krav til en næringsdrivende når det gjelder å faktisk lese gjennom betingelsene før man signerer på noe, har Røed Simonsen tidligere forklart til DinSide.

Finnes varslingslister

NSR går sjeldent ut med advarsler mot enkeltbedrifter, men de viser til tjenesten Varslingslisten.no.

Varslingslisten er et selvhjelpsverktøy for norske virksomheter, slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som lett blir misoppfattet. Listen skal gjøre det lettere for virksomhetene å viderebringe erfaringer med slike forhold. Utgangspunktet for etableringen av listen har særlig vært problemer knyttet til katalog-/annonsevirksomhet, men listen er ment å omfatte alle former produkter og tjenester.

Også svenskene har en varslingsliste av denne typen, og på denne listen finner vi blant andre nettopp NordicExpo, som tidligere er omtalt på DinSide. Allt om Affärer er omtalt på den finske svartelisten, og flere svenske nettsteder advarer også mot selskapet.