<B>MASSE DATA:</b> Skal du ha et mobilt bredbåndabonnement, for eksempel til nettbrettet, går dataen fort unna. Men å få 1.000 GB i måneden skal godt gjøres. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
MASSE DATA: Skal du ha et mobilt bredbåndabonnement, for eksempel til nettbrettet, går dataen fort unna. Men å få 1.000 GB i måneden skal godt gjøres. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Krevde 1.000 GB i måneden for 299 kroner hos Chess

Mobiloperatøren gjorde skrivefeil, og mannen ga seg ikke uten kamp.

Av og til opplever nordmenn at selskaper nekter å innfri det de har lovet.

Dinside har blant annet fortalt om Lasse Ljung, som ble lovet ett års gratis TV og bredbånd fra Canal Digital, noe selskapet nektet å gi han da en dørselger skal ha blitt vel ivrig.

Og vi ser jevnlig eksempler på nettbutikker som surrer med priser og nekter å levere, og lager som går tomt og ordre som deretter kanselleres.

Men selskapene kan være i sin fulle rett til å nekte deg noe, etter for eksempel skrivefeil. Om feilen er grov nok.


1.000 GB for 299 kroner

I fjor høst skulle en kar inngå et abonnement på mobilt bredbånd fra Chess, og snakket med en kunderådgiver på e-post.

Den ansatte skal ha sendt mannen følgende pris: 1.000 GB for 299 kroner måneden. Dette er et stykke fra hva Chess faktisk tilbyr, for å si det forsiktig.

Mannen inngikk abonnementet, visstnok via Chess sine nettsider eller over telefon, og oppdaget senere at han langt fra fikk én terabyte for noen hundrelapper i måneden. Dette likte mannen dårlig.

NEKTER FRISLIPP: Chess-sjef Arve Andreassen påpeker at 1.000 GB i måneden ville bety et frislipp de ikke har anledning til å gi noen. Foto: CHESS Vis mer


«Burde forstått»

Mannen klagde, men Chess nektet å gi han det selskapet hadde opplyst i e-posten. Blant annet fordi mannen på et tidspunkt må ha innsett hva han faktisk inngikk avtale om, over telefon eller på nettet.

- Kunden har ikke fått noen kontrakt. Kunden fikk en mail fra en av våre konsulenter, som definitivt inneholdt en skrivefeil, forteller Chess-sjef Arve Andreassen til Dinside.

Saken gikk videre til Brukerklagenemnda. Men her får mannen ingen hjelp, da nemnda mener Chess sin løsning om å tilby 100 GB for 499 kroner måneden er god nok.

«1.000 GB til kr. 299 er dessuten svært mye datatrafikk, og når dette kombineres med en pris som i dag tilsvarer et abonnement som inneholder 20 GB data, finner nemnda at dette er ”for godt til å være sant”, og at klager forstod eller burde ha forstått dette» skriver nemnda i vedtaket.


Derfor kan du nektes

Avtalelovens paragraf 32 sier at en kontrakt med feil så åpenbare at motparten burde forstått at det var feil, kan brytes.

Derfor kan du kreve å få en vare til feil pris om ikke prisen var helt absurd. Men nektes å få et abonnement som er 50 ganger større enn det riktige.

- Ingen i vår organisasjon, inklusiv meg som øverste ansvarlig, har noen som helst myndighet til å tilby kunder slike datamengder. Og det uansett pris, sier Andreassen i Chess til Dinside.

LES OGSÅ:
Har du kjøpt noe til feil pris? Da kan du ha krav på å få den til feil pris!
Er tilbudsvaren du bestilte plutselig utsolgt? Få erstatning!
Canal Digital signerte på gratis tilbud i ett år, men nekter å innfri
Expert-kunder skulle få 100 kroner i rabatt, handlet gratis