STÅ PÅ KRAVA: Martin Skaug Halsos understreker at en avtale er en avtale. Også om du har gjort den med en nettbutikk.  Foto: Kolonihaven/Forbrukerrådet
STÅ PÅ KRAVA: Martin Skaug Halsos understreker at en avtale er en avtale. Også om du har gjort den med en nettbutikk. Foto: Kolonihaven/ForbrukerrådetVis mer

Krev varen til feilpris

Ikke ditt ansvar om nettbutikken ikke holder orden i prisene.

DinSide fortalte i fjor hvordan nettbutikken MPX hadde rotet med prisene.

Under et "Supersøndag"-tilbud annonserte de PC-en Asus G73JH for 5.999 kroner. Den hadde tidligere kostet 14.695 kroner.

Kundene gikk naturlig nok amok, men det var bare ett problem: Prisen var feil. MPX skulle egentlig selge maskinen for 13.999 kroner. Dermed kansellerte nettbutikken alle ordrene.

Les hele saken her: - Dette er utrolig kjedelig

Men kundene ga seg ikke. De mente de hadde en bindende avtale med butikken.

Nå får de uttelling for klagingen sin.

Nektet å gi seg

Har du opplevd feil priser? (Avsluttet)
Ja(88%) 732
Nei(12%) 101
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Mange av kundene tok saken videre til Forbrukerrådet. Og deretter til Forbrukertvistutvalget; forbrukernes egen "domstol".

Utvalget har nå gitt alle klagerne medhold, som nå kan snu sure fjes til latter hele veien til banken.

Forbrukertvistutvalget mener kundene hadde gjort en bindende avtale med MPX, og at nettbutikken derfor plikter å gjøre opp for seg.

Tjente gode penger

At salgsvilkårene tar høyde for feilprising, bryr ikke utvalget seg om, da avtalen uansett ble inngått. Kundene fikk heller ikke presentert disse vilkårene før kjøpet. Og at avtaleloven åpner for kansellering ved åpenbare feil, som kunden burde forstått, tas det heller ikke hensyn til. Prisen anses ikke å være "så feil".

Dermed får klagerne medhold. Ettersom MPX ikke lenger selger maskinen, får klagerne en erstatningssum. Hele 8.000 kroner; differansen mellom tidligere utsalgspris og avtalt pris.

Dette til tross for at klagerne ikke har betalt et rødt øre.

Noe pristull må vi tåle, mener vår økonomi-redaktør

Skuffet nettbutikk

- Vi hadde selvfølgelig håpet på en annen konklusjon, sier markedssjef Dag Olav Knutsen i MPX til DinSide.

MYE Å HENTE: Finner du et godt tilbud, som senere blir trukket, kan du kreve å få varen eller pengene uansett. Foto: Colorbox.com Vis mer


Han er glad for at en objektiv tredjepart har sett på saken, men legger ikke skjul på at han ikke er enig i vedtakene. Knutsen viste til både salgsvilkårene og avtaleloven før Forbrukertvistutvalgets vurdering, men ble ikke hørt.

Nå skal nettbutikken prøve å minimere faren for feilprising, men som markedssjefen sier: Det er vanskelig, om ikke umulig, å gardere seg mot menneskelig feil.

- Så hvordan vil dere forholde dere til feilpriser i fremtiden?

- En 60 tommer stor TV til 1.500 kroner tror jeg vi klarer å forsvare. Men i liknende saker vil vi bruke utvalgets konklusjon som utgangspunkt, svarer Knutsen.

Krev prisen

Så hva betyr dette for meg og deg?

Først og fremst at nettbutikker ikke kan skylde på feilprising uten videre. Kjøper du en vare til en gitt pris, plikter nettbutikken å gi deg varen til gitt pris. Nekter de, kan du ta saken videre for å få varen eller erstatning.

- Selv om MPX har solgt produktet til lavere pris enn hva de hadde tenkt, så er avtalen bindende for dem. I dagens marked selges dyre produkter til én krone, og forbrukerne får stadig svært gode tilbud, sa kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide i fjor.

Slik får du gratis varer gjennom Facebook

Men det er et forbehold her: Er prisen spinnvill, kan nettbutikken lene seg på avtaleloven.

Blant annet viser utvalget til en PC verdt 9.000 kroner som ble priset til 473 kroner. Dette burde kunden ha forstått var feil, mener utvalget, og klager fikk derfor ikke medhold.

Har du opplevd å ikke få varen din på grunn av feilprising? Ordnet det seg? Fortell om dine erfaringer nedenfor i debatten!