Krev prisavslag

- UPC inngår en kontrakt med kundene om levering av fjernsynssignaler. Når denne leveransen ikke skjer kan kundene kreve prisavslag, sier juridisk rådgiver Jarle Vinje ved Forbrukerrådet til DinSide.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- I denne aktuelle saken er man imidlertid nødt til å studere den opprinnelige avtalen mellom beboerne og UPC. Dette for å finne ut hvem som er ansvarlig for nødvendig vedlikehold og oppgradering. Dersom det foreligger et kontraktsbrudd fra UPCs side, er det imidlertid liten tvil om at man kan kreve kompensasjon, sier Vinje.

Ikke store prisavslag

- Det koster å være tilknyttet et kabelanlegg. Et eventuelt prisavslag for manglende signaler må derfor ta utgangspunkt i hva signalene koster per tidsenhet, målt opp mot hvor lenge signalene har vært borte.

Forutsatt at UPC har ansvaret for anlegget og ikke oppfyller sin vedlikeholdsplikt, har imidlertid beboerne flere ben å stå på, sier Vinje.

- Dersom UPC nøler for lenge med å utbedre anlegget kan beboerne engasjere teknikere på egen hånd, for så å velte denne ekstraregningen over på UPC. Problemet blir imidlertid å avgjøre når UPC har brukt for lang tid.

Dette vil alltid bero på en skjønnsmessig vurdering. Selv vil jeg kanskje anslå at en uke uten TV-signaler vil være nok, avslutter Vinje.