Kremklassikeren

Er dette kremen av alle klassikerne? Merkenavnet Nivea er kåret til Europas sterkeste merkevarenavn innen kategorien hudpleie.

Har du en klassiker i skapet? Ett produkt som har så sterkt et merkevarenavn, at det er godt nok i seg selv - at det ikke trenger å forandre seg, eller trenger hjelp av avdankede filmstjerner for å oppretholde sin posisjon.

Uforanderlig

Flere norske merkevarer har klart å beholde sitt design, mer eller mindre uforandret - i flere tiår.

En rekke av disse er nå på utstilling hos Norsk Form i Design og Arkitektursenteret i Hausmannsgate 16, Oslo. Utstillingen varer frem til 26. juni.

Virtuell utstilling for DinSides lesere:
Se klassikerne her

Kremen av kremen

Klassikeren har alltid vært en rund boks, men ble i 1925 blå, og har vært det siden. Vis mer


Men finnes kremen av alle klassikerne? Ja det gjør den - bokstavelig talt. Den er imidlertid ikke norsk, men tysk. For en ny europeisk merkevareundersøkelse viser nemlig at Nivea er Europas sterkeste merkevare innen kategorien hudpleie.

Undersøkelsen som har konkluder dette, er fra Reader’s Digest European Trusted Brands. Undersøkelsen ble gjennomført i 15 land, og i alt 25.000 forbrukere ble spurt om hvilken merkevare de hadde størst tiltro til. Samtlige av de 15 landene hadde størst tiltro til Nivea i kategorien hudpleie. Nivea tok førsteplassen for tredje året på rad.

Vi skal faktisk nesten hele 100 år tilbake i tid, til 1911, da kremmerket Nivea kom på markedet. Og merkenavnet har altså siden da fått en sterkere og sterkere posisjon i markedet. Alle kjenner i dag til Nivea - kanskje fordi den karakteristiske blå boksen ikke har endret seg mye?

Nå selges Niveas produkter i 150 land rundt omkring i verden - og selv om Nivealooken er nesten uendret, har det imidlertid skjedd en viss utviking innen sortimentet: For i dag omfatter merket ansiktspleie-, hårpleie-, barberings-, bad/dusj-, kroppspleie-, babypleie- og solbeskyttelsesprodukter.

Kilde: Nivea Norge.