<b>HVOR MYE SKYLDER JEG?</b> Finanstilsynet vil at hele det skyldige beløpet skal oppgis i feltet for beløp på kredittkortfakturaen. Foto: BERIT B. NJARGA
HVOR MYE SKYLDER JEG? Finanstilsynet vil at hele det skyldige beløpet skal oppgis i feltet for beløp på kredittkortfakturaen. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Kredittkortfakturaen skal vise hele det skyldige beløpet

Selskapene skal ikke lenger føre opp minstebeløp, eller la beløpsfeltet stå blankt.

Allerde i 2013 ble det gjort endringer med tanke på hva slags informasjon en faktura fra kredittkortselskapene kan inneholde. Onsdag varslet Finanstilsynet at det nå kommer nye retningslinjer, som erstatter disse.

Dette innebærer blant annet at hele det skyldige beløpet skal komme frem i beløpsfeltet på fakturaen.

LES OGSÅ: Dyrt å dra kredittkortet hos Posten

Skal stå skyldig beløp

MISTET OVERSIKTEN?: Finanstilsynet vil at du skal få bedre informasjon om hvor mye du skylder på kredittkortet ditt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Ifølge Finanstilsynet tar de nye retningslinjene utgangspunkt i Finansforetakslovens paragraf 16.1 om krav til god forretningsskikk i kundebehandlinga.

- God forretningskikk tilsier at man følger disse retningslinjene, sier forbrukerkoordinator Anders N. Kvam i Finanstilsynet til Dinside.

Her er de fire punktene som nå innføres som nye retningslinjer:

  • Foretaket skal ikke øke kredittramma uten etter søknad fra kunden og bør altid avslå en søknad om kredittkort om kredittvurderinga er negativ.
  • Som Dinside har skrevet om tidligere, er det kredittkortselskaper som plutselig øker kredittkortgrensa uten at kunden har bedt om det.

  • Opplysningene i kontoutskrifta, se finansavtaleloven § 48a, skal stå på fakturaen eller i et vedlegg til fakturaen. Opplysningene skal gis hver måned, og opplysningene skal være godt synlige.

  • På alle fakturasystem skal beløpsfeltet på fakturaen vise samlet utestående kreditt. Kunden skal gis informasjon på fakturaen om at beløpet kan endres til eit lavere beløp og hvilket beløp som minimum må betales.
  • Nå skal beløpsfeltet altså ikke være blankt, slik mange selskaper praktiserer i dag.

  • Alle fakturaer der kunden har utestående kreditt, skal inneholde en tabell som viser
    kostnadene ved ulike betalingsløsninger.
  • Mange selskaper slurver

    Er det vanskelig å skjønne hva du skylder kredittkortselskapet? (Avsluttet)
    Nei, det syns jeg ikke(55%) 2234
    Det kan være litt komplisert(32%) 1297
    Ja, fakturaen er helt uforståelig(13%) 543
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    I et brev til selskapene som tilbyr kredittkort, skriver Finanstilsynet at de nye retningslinjene blant annet skyldes at mange av foretakene ikke har gitt den informasjon som
    finansavtaleloven krever når de sender ut faktura til kundene.

    - Selv om de fleste retningslinjene fra 2013 har blitt fulgt, har vi fått veldig mange klager fra kunder om at hele det skyldige beløpet ikke oppgis under beløp på fakturaen, sier Kvam, og legger til at dette er bakgrunnen for at de har valgt å gjøre en innskjerping av retningslinjene.

    - I løpet av forholdsvis kort tid vil vi undersøke om de nye retningslinjene blir fulgt, og da se an om det er behov for ytterligere tiltak, sier han.

    Han legger til at disse gjelder fra og med nå, men at selskapene antakelig vil trenge litt tid for å oppdatere sine fakturasystemer.

    Behov for strengere regelverk

    Jorge Jensen, fagdirektør for Finans i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de også kjenner til mange tilfeller av forbrukere som har blitt forledet av beløpene på fakturaene, og at disse forbrukerne ender opp med å dra med seg gjeld de både kunne og burde kvitte seg med i månedsvis.

    Likevel etterlyser de strengere tiltak fra Finanstilsynet, enn nye retningslinjer.

    - Vi har diskutert dette både høyt og lavt hos våre lovgivere, og selv om vi applauderer at hele kreditten skal komme fakturaen, så hadde vi ventet at Finanstilsynet var hardere i klypa. Det er ikke behov for en ny «prøveperiode» med retningslinjer, det burde blitt nedfelt som forskrift, understreker Jensen.

    LES OGSÅ:
    DNBs Mastercard får eurobonus-opptjening
    Det nytter faktisk å klage på regningen
    Lei av lange KID-nummer?