Får du trøbbel med en vare, og butikken er gått konkurs kan du få pengene tilbake av banken - hvis du har betalt med kredittkort. Foto: Sebastian Berg Hestvedt
Får du trøbbel med en vare, og butikken er gått konkurs kan du få pengene tilbake av banken - hvis du har betalt med kredittkort. Foto: Sebastian Berg HestvedtVis mer

Kredittkort smart ved varekjøp

Banken måtte betale da mobiltelefonen sluttet å virke.

Et ferskt vedtak fra Finansklagenemnda viser at det i mange tilfeller kan være smart å betale for en vare med kredittkort.

Om du får trøbbel med varen i ettertid, kan det være penger å hente hos den som har utstedt kredittkortet.

Mobiltelefonen sluttet å virke

Klagen til Finansklagenemnda dreide seg om kjøp av en mobiltelefon til nærmere 4.000 kroner. Halvannet år etter kjøpet virket ikke telefonen lenger som den skulle, kunden fikk ikke skrudd på mobiltelefonen. I mellomtiden hadde butikken som solgte mobilen til kunden, gått konkurs.

Forbrukeren ba først det nye firmaet som hadde overtatt butikkens firmanavn, om å heve kjøpet, men dette ble avslått.

Siden mobiltelefonen ble kjøpt med kredittkort fra DNB, klaget forbrukeren deretter til banken, men DNB sa nei til å dekke den ødelgte mobiltelefonen. De hevdet at dette var butikkens ansvar, og ikke deres, noe Finansklagenemnda ikke er enig i.

I vedtaket konkluderer de med at forbrukeren som kjøpte mobiltelefonen, hadde rett til å heve kjøpet og kreve pengene tilbake fra banken.

Les også: Dette er det tryggeste kreditt-valget

Derfor må banken betale

Bakgrunnen for at det er banken som må erstatte tapet til kunden i dette tilfellet, er Finansavtalelovens § 54 b. Denne paragrafen gir deg nemlig rett til å få dekket et økonomisk tap som skyldes for eksempel svindel, konkurs eller mangler ved varen.

Av samme grunn kan det være smart å velge kredittkort ved forskuddsbetaling, og du skal ha de samme rettighetene uansett om du velger Mastercard eller Visa. Men - husk også at bruk av kredittkort fort blir dyrt om du ikke betaler regningen i løpet av den rentefrie perioden.

I utgangspunktet heter det at man skal ha ha forsøkt å løse saken hos selger først. Men Finansklagenemnda påpeker at selgeren allerede var konkurs da skaden på mobiltelefonen inntraff. Dessuten var fristen for å melde krav i konkursboet utløpt - så det fantes ingen selger å rette reklamasjonskravet mot.

Derfor slår Finansklagenemnda fast at klageren får heve kjøpet, og at DNB må betale tilbake de 3.898 kronene som telefonen kostet.

Les også: Bruker du kredittkortet riktig, kan du tjene på det