<b> HØYERE BELØP: </b> Hvordan hadde du reagert hvis ditt kredittkort fikk en høyere beløpsgrense uten din godkjennelse? (Illustrasjonsfoto) Foto: BILDHUSET / TT NYHETSBYRÅN / NTB SCANPIX
HØYERE BELØP: Hvordan hadde du reagert hvis ditt kredittkort fikk en høyere beløpsgrense uten din godkjennelse? (Illustrasjonsfoto) Foto: BILDHUSET / TT NYHETSBYRÅN / NTB SCANPIXVis mer

Kredittgrensen steg fra 5.000 til 20.000 kroner

Uten at eieren hadde bedt om det.

En av Dinsides lesere opplevde nylig at beløpsgrensen på kredittkortet hans ble hevet fra 5.000 til 20.000 kroner - uten at han hadde bedt om eller takket ja til det nye beløpet.

For å beholde sin gamle beløpsgrense måtte han selv ringe selskapets femsifrede nummer for å gi beskjed om at han ikke ønsket endringen.

Men er det greit at et kredittkortselskap tar seg til rette på denne måten?

LES OGSÅ: Flere sliter med å betale kredittkortgjeld

15.000 kroner i påslag

ENDRE SELV: Det var denne meldingen leseren vår fikk fra kredittkortselskapet Credits. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


Selskapet det er snakk om i leserens tilfelle er Credits, og den 12.august fikk leseren vår en sms fra kredittkortselskapet med informasjon om endringen de hadde gjennomført.

- Kreditten ble hevet uten at jeg søkte om det. Attpåtil må man selv ringe et dyrt nummer for å slippe kredittøkningen. Her er det snakk om 15.000 kroner i påslag. Det kan umulig være bare meg som har fått denne, skriver han i en e-post til Dinside.

Har du opplevd noe lignende? Send oss gjerne et tips til [email protected]

LES OGSÅ: Abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta

Svært skeptisk

Anders Kvam, forbrukerkoordinator i Finanstilsynet, sier til Dinside at det ikke er første gang de har hørt om et slikt tilfelle.

- Finanstilsynet har fått flere henvendelser hvor kunder opplyser at de har mottatt melding fra kredittkortutstedere om at kundens kredittgrense er økt uten at kunden har søkt om dette, eller på annen måte avtalt en slik økning. Ofte er økningen betydelig, for eksempel fra 5.000 til 20.000 kroner. Foretaket opplyser i samme melding at hvis kunden ønsker å beholde den opprinnelige kredittgrensen, må han selv ta initiativ til dette, opplyser han.

AVTALE: Anders Kvam, forbrukerkoordinator i Finanstilsynet, sier til Dinside at foretaket må inngå en kredittavtale før det ytes kreditt og også før det samlede kredittbeløpet kan endres. Foto: FINANSTILSYNET Vis mer


Han sier videre at Finanstilsynet er svært skeptisk til en slik praksis.

- Finansavtaleloven bygger på en klar forutsetning om at kunden og foretaket må inngå en kredittavtale før det ytes kreditt og også før det samlede kredittbeløpet kan endres. Loven har omfattende krav til hvilke opplysninger som skal gis til kunden før inngåelse av en kredittavtale og de samme kravene gjelder hvis kunden og foretaket er enige om å endre avtalen, sier forbrukerkoordinatoren.

Dette kommer ifølge Kvam frem i lovens paragraf 49, og i paragraf 46b om kredittgiverens plikt til å vurdere forbrukerens kredittverdighet.

LES OGSÅ: Ikke alle er like begeistret for de nye Eurobonus-funksjonene


- Se etter andre alternativer

Magne Gundersen, kjent fra TV-serien luksusfellen og forbrukerøkonom for Sparebank 1, sier til Dinside at han er overrasket over at det fortsatt finnes selskaper som driver med denne praksisen.

- Jeg har hørt om lignende situasjoner for lenge siden, men trodde denne praksisen var helt borte nå, sier han.

- Kunden kan ha gode grunner til ikke å be om mer kreditt, så hvis selskapet gjør dette på eget initiativ, er det ikke bra. Det er fort gjort å bli fristet til å bruke kortet mer enn du hadde planlagt hvis kreditten økes, understreker Gundersen.

KRITISK: Forbrukerøkonom for Sparebank 1, Magne Gundersen, sier til Dinside at han trodde denne typen endringer ikke ble brukt lenger. Foto: SPAREBANK 1 Vis mer


Han poengterer videre at man også kan ende opp med å bruke mer penger, fordi man forventer at det ikke er mulig å bruke mer enn det opprinnelige beløpet.

- Selskapet ønsker å tjene mer penger på kunden, men ønsket om å heve grensen må selvfølgelig komme fra kunden selv. Det går ikke an å gi kunden et annet produkt enn han har bestilt.

Forbrukerøkonomen oppfordrer folk som er i denne situasjonen til å se seg om etter et annet selskap.

- Som kunde bør du sende e-post og si at du ikke ønsker å heve grensen. Da sparer du utgiften ved å ringe et dyrt nummer. Jeg ville også sett etter andre alternativer, råder han, og legger til at selskapets praksis er på grensa til useriøs.

- Sånn skal ikke seriøse bedrifter holde på, avslutter han.

LES OGSÅ: - De sa restbeløpet var for lavt for utbetaling

- Skremmende

Forbrukerombud Gry Nergård sier til Dinside at de generelt sett mottar en del henvendelser som går på lignende saker.

Kredittkort

Synes du det er greit at beløpsgrensen blir hevet på denne måten? (Avsluttet)
Nei, av prinsipp bør kunden få velge dette selv.(57%) 1588
Ja, man må jo ikke bruke mer selv om grensen blir hevet.(22%) 599
Nei, dette kan gå galt for folk som har dårlig økonomi.(13%) 364
Jeg synes ikke man skal bruke kredittkort i det hele tatt.(8%) 211
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Folk oppfatter dette som plagsomt, irriterende og i noen tilfeller også skremmende. Markedføring av kredittkort skal gjøres varsomt, understreker hun.

Nergård er skeptisk til denne typen utvidelser.

- Vi har diskutert problemstillingen med Finanstilsynet, og vi har en felles bekymring for disse henvendelsene. Vi vil mest sannsynlig se nærmere på hva regelverket mer konkret sier om dette til neste år, avslutter hun.

LES OGSÅ: Norsk sydenturist lurt for over 16.700 kroner i syden

Dinside har gjentatte ganger tatt kontakt med Credits, men har i skrivende stund ikke fått noe svar på kritikken fra selskapet.