Kreativt på finn

Skal du selge på nett, gjelder det å tilføre annonsen "det lille ekstra".

Det var nettopp det vår finnoholikervenn fant i denne annonsen.

Ved første øyekast ser det kanskje ikke mest interessant ut, men ved nærmere ettersyn ser vi at sofaens eier har et ganske så bra USP - unique selling point, som det heter på fagspråket.

Det som selges er en salong, bestående av sofa og to stoler, norskprodusert, trolig på 60-tallet. Videre kan vi lese at den "finnes i 5 eksemplarer, hvorav Haille Selassie fikk en etter et norgesbesøk".

- Kan du ikke se det for deg, de glade rastafariene som får denne sofaen for en tusenlapp - og kan si at et av de fem andre eksemplarene som finnes tilhørte Haille Selassie?

Faksimile fra finn.no Vis mer


Historiefortelling

Det er jo nemlig nettopp slik, at vi kjøper mer enn bare produktet. Ifølge trendanalytiker Marius Jensen i Opinion, ligger en stor del av magien i et kjøp i et produkts historie. Både som en salgsutløsende faktor, og ikke minst når den kjøpte varen skal vises frem til venner og kjente.

Sofaens selger, Trond Nørholmen, sier til DinSide.no at han ble fortalt den lille rastafari-anektdoten av sofaens forrige eier. Og kanskje det var nettopp det som var salgsutløsende den gang?

Nørholmen har hatt en rekke interessenter, til tross for at sofaen er sliten. Den er imidlertid ennå ikke solgt, dersom du skulle ønske å være den lykkelige eier av den salongen som den tidligere Etiopiske keiseren Haille Selassie også eide.