Bruk vinteren for det den er verdt, og spenn på deg skiene, test et snowboard eller ta en tur på skøytebanen.  Foto: colourbox.com
Bruk vinteren for det den er verdt, og spenn på deg skiene, test et snowboard eller ta en tur på skøytebanen. Foto: colourbox.com Vis mer

Kreativ vintertrening

Snø, is og kulde er ingen hindring.

Vi står på terskelen til et nytt år, og noen av oss har kanskje dårlige erfaringer fra tidligere års avlagte nyttårsløfter om å trene mer, spise sunnere og så videre.

Glem forsettene, og fokuser heller på å ha det bra med deg selv. Kjenn på gleden og privilegiet over å kunne boltre deg i forskjellige, morsomme aktiviteter.

Les også: Moro i vinterkulda

Det er lett å bli passiv og inaktiv om vinteren, men det er ikke dermed mindre viktig å holde formen oppe. Det krever ofte litt mer planlegging og tilrettelegging, men det er verdt det, skal vi tro ekspertene. Regelmessig trening er nemlig den beste medisinen mot sykdommer, det gir deg mer overskudd og bedre humør.

Treningsdagbok

- Det er kjempeviktig at du holder deg i aktivitet om vinteren. Sett deg et mål om å trene ihvertfall et par ganger i uken, sier treningsekspert Signe Höglund til svenske Aftonbladet.

Hun anbefaler alle å lage seg en treningsdagbok. Det kan være til hjelp for å holde fokus, og faktisk sette av tid til å trene, mener hun. Höglund har tro på variert trening.

Les også: Bli knallgod med krysstrening

- Unn deg selv å prøve noe nytt med jevne mellomrom. Du kan for eksempel variére mellom sirkeltrening, funksjonell trening og yoga. Utfarter på langrennski og på skøytebanen er supert. Og ta med barna!, oppfordrer hun.

En gåtur er heller ikke noe å kimse av, ifølge treningseksperten.

Aktiv lunsj

- En spasertur er lett å gjennomføre, så lenge man har riktig fottøy. Det er god og enkel trening. Du må gjerne bruke staver, hvis du foretrekker det, sier hun.

For å nå den daglig anbefalte mengden av mosjonstrening, kan du med fordel legge inn en spasertur i lunspausen, mener Höglund. Skulle du bli forhindret i å trene etter jobb, har du ihvertfall fått beveget deg noe.

Les også: Spasertur på trimtoppen

- Forsøk å røre deg litt i lunsjpausen, hvis du har anledning. Eventuelt kan du legge inn en økt på vei hjem fra jobb, før du kommer hjem og føler deg for trøtt til å trene. Når du trener får du mer energi, og med noen treningsrunder investert før-, i løpet av- og etter julen, kan du nyte julens godsaker med god samvittighet!