GA SEG IKKE: Anita Kjenes har hatt problemer med en Mac Mini i fem år. Humac ville ikke reparere den da reklamasjonstiden hadde gått ut, men Kjenes fikk ny Mac til slutt.  Foto: Privat
GA SEG IKKE: Anita Kjenes har hatt problemer med en Mac Mini i fem år. Humac ville ikke reparere den da reklamasjonstiden hadde gått ut, men Kjenes fikk ny Mac til slutt. Foto: PrivatVis mer

Kranglet seg til ny Mac

Du har rettigheter selv fem år etter kjøp. Humac måtte gi seg.

15. april 2006 kjøpte Anita Kjenes og Rune Kjelsås en splitter ny Mac Mini på Humac-butikken i Dronning Mauds gate i Oslo.

Men det tok ikke lang tid før den pene maskinen viste seg å ikke være fullt så pen på innsiden.

- Problemene begynte helt fra starten av, forteller Anita Kjenes til DinSide.

Norske Mac-kunder må vente i to måneder på maskinene sine

Fire ganger på service

Mac Mini-en fant ikke eksterne harddisker, den slo seg av og det gikk sjeldent an å se en hel spillefilm uten at noe gikk galt. Dermed startet det som skulle bli et fem år langt service-mareritt.

  • Først fikk paret vite at mer RAM kunne være løsningen. Så mer RAM ble installert.
  • Dette løste dog ikke problemene. Dermed ble maskinen sendt inn igjen, og hovedkortet ble byttet.
  • Heller ikke dette gjorde Mac-hverdagen noe lettere for Kjenes og Kjelsås. Dermed ble hovedkortet byttet for andre gang.
  • Men heller ikke dette hjalp. Og for en fjerde gang ble maskinen sendt inn til service.

Da hadde Humac fått nok. Mac Mini-modellen var over fem år gammel, og butikken mente dermed at reklamasjonstiden var over.

Det eneste Kjenes og Kjelsås fikk denne gangen, var et feilsøkingsgebyr på 570 kroner.

UENIG: Regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet mente Humac måtte punge ut, og fikk dem til å gjøre det. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven/Forbrukerrådet) Vis mer


Nektet å gi seg

- Man begynner å lure på om dette er en strategi for å slite ut kunden, til man ikke gidder mer, sukker Kjenes.

- Men dere gadd mer?

- Ja. Jeg ble jo bare mer irritert.

Kjenes tok saken videre til Forbrukerrådet. I korrespondansen mellom rådet og Humac som DinSide har fått tilgang til, står butikken på sitt: Maskinen var over fem år gammel, og ikke deres ansvar lenger. Til tross for at det nye hovedkortet kun var ni måneder gammelt, og til tross for at problemene hadde vart helt siden starten.

Forbrukerrådet var derimot helt enig med Kjenes, og skriver i et brev til Humac at de burde gi seg, og gi Kjenes ny maskin.

- Loven her er veldig grei, sier regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet til DinSide.

- Butikken har anledning til å reparere et produkt to ganger. Om det samme problemet blir konstatert den tredje gangen, kan kunden heve kjøpet.

Lite snakkesalig Humac

Etter en tenkepause valgte Humac å gi seg, og fulgte dermed Forbrukerrådets anbefaling. Kjenes og Kjelsås får nå en ny Mac Mini.

Les også: Test av Mac Minis 2011-modell

DinSide har flere ganger vært i kontakt med Humac for å få deres versjon av historien. Det har vist seg å være vanskelig.

Brevene fra Humac er signert en Mats Weckhorst. Overfor DinSide er han ikke interessert i å gi detaljer om saken, og etter en lengre prat ber han oss plutselig om å ikke publisere svarene hans. Vi blir heller bedt om å kontakte servicesjef Christian Nielsen.

Humacs sentralbord vil ikke gi oss telefonnummeret til servicesjefen. Gjennom sentralborddamen ber han oss å sende en epost til Humacs kundeservice-adresse. Noe vi gjør.

Siden har vi ikke hørt noe mer fra Mac-butikken.

DYRT: En Mac Mini koster i dag fra 5.000 kroner. Dette slipper Kjenes og mannen å betale. Vis mer


Skuffet kunde

- Dette er nedlatende kundeservice fra Humacs side, mener Kjenes.

Hun understreker at de ansatte i butikken alltid har vært hyggelige mot henne, og at hun er glad for at Humac nå velger å gi henne ny maskin. Men hjelpen fra deres servicesenter frem til nå, er hun langt fra fornøyd med.

- De kommuniserer veldig knapt og lite vennlig. De hører ikke på hva jeg sier i det hele tatt, sukker hun.

- Det er slett kundeservice, rett og slett.

Ny del = Ny reklamasjonstid

Det er flere ting du kan lære av Kjenes sin historie, som sparte henne for tusenvis av kroner.

  • Ikke gi deg selv om butikken sier nei. I Norge har vi flere institusjoner som kan hjelpe deg, blant annet Forbrukerrådet. Det kan også hjelpe å involvere media, for eksempel DinSide.
  • Om et produkt får den samme feilen tre ganger, kan du kreve å få et nytt produkt i stedet for nok en reparasjon. Loven åpner for at butikken kan forsøke å rette problemet nok en gang, men da skal det "foreligge særlige grunner", som forbrukerkjøpsloven sier.
  • Når du bytter ut en del, for eksempel et hovedkort i en PC, får denne delen fornyet reklamasjonsfrist. Dermed hadde hovedkortet i Kjenes sin Mac Mini i prinsippet fortsatt en reklamasjonstid på fire år, ett år etter reparasjonen, og fem år etter at Mac-en var innkjøpt. Dette skal også gjelde for andre produkter, for eksempel en bil. Men også her åpner loven for skjønn, med tanke på den totale levetiden til selve produktet.
  • Og sist, men ikke minst: Ta vare på så mye som mulig av dokumentasjon. Kan du legge frem en historikk blir det mye enklere for både butikken, institusjoner og medier å forholde seg til problemet. Da øker også sjansen for at du får gjennom saken din.

Se hvordan Mac-batteriene til Pål blåste seg opp