<b>GA SEG IKKE: </B>Lasse Ljung har kontrakten svart på hvitt, men Canal Digital nektet å innfri den. Nå har han fått ett års gratis TV og bredbånd, men ikke fartsgarantien.  Foto: PRIVAT
GA SEG IKKE: Lasse Ljung har kontrakten svart på hvitt, men Canal Digital nektet å innfri den. Nå har han fått ett års gratis TV og bredbånd, men ikke fartsgarantien. Foto: PRIVATVis mer

Kranglet seg til ett års gratis TV og bredbånd fra Canal Digital

Men han fikk ikke gjennomslag for hastighetsgarantien sin.

I vinter skrev Dinside om Lasse Ljung, som hadde fått besøk av en dørselger fra Canal Digital.

Selgeren signerte en kontrakt som ga Ljung gratis bredbånd og TV i ett år, samt en «garanti» for at farten skulle holde det abonnementet tilsa. Om ikke, skulle Ljung få gratisperioden forlenget – inn i all overskuelig framtid.

Canal Digital nektet å gi Ljung det kontrakten lovet. De mente den innleide dørselgeren hadde gått langt utover sine grenser, ved å tilbudy noe de umulig kunne levere.

Men mye har skjedd i saken siden den gang. Ljung har fått et helt år gratis, men tapte kampen om fartsgarantien.

Ga seg etter artikkel

I et ferskt vedtak fra Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon går det fram hvordan saken havnet på bordet hos Telenor, fordi kontrakten ble eksponert på Dinside. Telenor, som eier Canal Digital Kabel AS, bestemte så at Ljung skulle få et helt år gratis likevel.


- Dette er en særskilt og spesiell sak, der vi valgte å gi Ljung 12 måneders gratis abonnement etter en helhetlig vurdering, skriver pressekontakt Magnus Line i Telenor til Dinside.

Ljung, som nå har både TV og bredbånd for kroner null fram til november, ble ikke overrasket.

- At de ga etter var som forventet. Det handler om, for dem, relativt lite penger, sier han til Dinside.

For god til å være sann

Ljung vant ett slag, gjennom å ikke gi seg og gå til media, men han tapte et annet.

For da han tok kontrakten til Brukerklagenemnda, og ba dem vurdere hvorvidt Canal Digital også måtte innfri den kontraktsfestede fartsgarantien, ble nemndas konklusjon: Nei.

«Nemnda viser til at det ut ifra omstendighetene fremstår som svært usannsynlig at tilbyderen skulle gi klageren en ubetinget rett til å fornye avtalen om kostnadsfri levering av bredbåndstjeneste dersom ikke hastigheten til enhver tid tilsvarer 500 Mbps» skriver nemnda i sitt vedtak.

De ser på garantien som «en livsvarig rett til gratis tjeneste», og mener Ljung burde forstått at dette ikke ville la seg gjøre. Kontrakten kan da, i tråd med avtaleloven, anses som ugyldig og brytes.

«Rart og feil»

Hvordan synes du Canal Digital har håndtert saken? (Avsluttet)
Dårlig - de burde gitt han alt(43%) 1023
Bra - de gir noe, men ikke alt(40%) 946
De burde ikke gitt noe som helst(17%) 398
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Dette var mer uventet, sier Ljung til Dinside.

- Det forventes at jeg som kunde burde forstått bedre. Men det faktum at de installerte bredbånd og TV, begynte å sende signalene og etter én måned valgte å ikke akseptere kontrakten i sin helhet – det er jo det som er rart, og prinsipielt veldig feil, fortsetter han.

Ljung kan heller ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig for en bredbåndsleverandør å garantere at de faktisk leverer det de sier de skal levere.

- Ja, hvorfor skal dette være noe problem, egentlig?

- Vi kan ikke garantere at det alltid oppnås maks hastighet på linjen. Flere forhold påvirker dette, svarer Line i Telenor, og viser til variabler som kundens utstyr, støy og flere brukere på én gang.

- Vi er enig i vedtaket fra Brukerklagenemnda.

LES OGSÅ:
Hele historien om Lasse Ljung og Canal Digital-kontrakten – «som å prate med lyktestolpe»
Krevde 1.000 GB i måneden for 299 kroner hos Chess etter skrivefeil
Selv om du ikke får noen garanti, kan du kreve at bredbåndet holder hastigheten som loves
Bredbåndet nede? Krev erstatning!