Du kan få fileten i skiver, men det er mye dyrere. Foto: Tuva Moflag
Du kan få fileten i skiver, men det er mye dyrere. Foto: Tuva MoflagVis mer

Koster mer enn det smaker

80 kroner høyere kilopris for delt kyllingfilet.

Kyllingfilet er en populær ingrediens på norske middagsbord. Matprat opplyser at det i 2010 ble omsatt 7.318 tonn fersk, naturell kyllingfilet i Norge. I tillegg kommer 4.559 tonn frossen, marinert eller grillet filet.

Kyllingfilet er også blant varene vi flittigst legger i handlekurven over grensen. Nordmenns reelle konsum av kylling vil derfor være enda høyere enn tallene fra Matprat tilsier.

I forbindelse med høstens store sjekk av dagligvarepriser, reagerte vi på at kyllingfilet i skiver var langt dyrere enn "vanlig" kyllingfilet. Hos Coop Extra fant vi to-delt kyllingfilet fra Den Stolte Hane til 225 kroner kiloen.

Sunt og kjapt

Gunnar Thoen i MatPrat forteller det er et svært stort fokus på sunn mat blant norske forbrukere. Derfor er kyllingfilet et populært produkt.

– Jeg vil ikke kalle fokuset på sunn mat for en trend. Dette dreier seg mer om en grunnleggende holdning til maten vi spiser, og det er holdninger som vil vedvare. Vi ser også at flere og flere ønsker å lage mat fra bunnen av, og dermed bruke så naturlige råvarer som mulig, forteller Thoen.

– I tillegg er forbrukerne opptatt av at det skal gå fort. Jeg forstår godt at produsentene eksperimenterer med produkter som gjør det enda enklere for folk. Så spørs det om forbrukerne er villige til å betale så mye ekstra som i dette tilfellet, avslutter Thoen.

På en to-delt kyllingfilet i 280 grams pakning fra Den Stolte Hane, koster hvert snitt i fileten over 10 kroner. Det tilsvarer 80 kroner høyere kilopris enn hel filet i tilsvarende pakningsstørrelse.

Les også: Spar penger på mat som nærmer seg holdbarhetsdatoen.

Må fornye seg

Produktsjef i Den Stolte Hane, Martin Wangen, sier at det er kjedene som setter prisen, og ønsker ikke å kommentere prisforskjellen på produktene ytterligere. Men han forteller villig om bakgrunnen for at Den Stolte Hane har lansert denne produktserien:

– Med tynne skiver skaper vi nye bruksmuligheter for kyllingen. Det er eksempelvis lettere å fylle og rulle kyllingen. Vi satser på innovasjon og vi har lansert mange nye produkter i tynne skiver. Både naturell og marinert kylling, i ulike pakningsstørrelser. Produktene er godt mottatt i markedet, og i 2010 vant vi NM i kjøttprodukter for pestomarinert kylling i skiver, forteller Wangen.

Skivet kyllingfilet kommer i 280 grams pakninger, mens originalen kommer i 300 gram. Men det er ikke noe baktanke med dette.

– Kyllingråvaren kommer i mange størrelser, og til den skivede kyllingen bruker vi kyllinger som er litt mindre i utgangspunktet. På denne måten får vi utnyttet råvarene på en god måte, forklarer Wangen.

Les også: Høstens nyheter i dagligvarebutikkene.

Kristin Paus i Coop er uenig i at den skivede kyllingfileten er dyr. Foto: Coop Norge Vis mer


Coop er uenige

Coop opplyser at de selger hel kyllingfilet med tap, og at man må tenkte helt motsatt når man vurderer prisen på det omtalte produktet.

– Slik vi ser det, er det "vanlig" kyllingfilet som er svært billig og ikke skivet kyllingfilet som er veldig dyr. Vi selger faktisk "vanlig" kyllingfilet til en lavere pris enn vår innkjøpspris. De fleste kundene velger de rimeligste variantene av kyllingfilet, men noen forbrukere ønsker å betale litt mer for produkter som gjør det lettere å spare tid og lykkes på kjøkkenet. Det gjør den skivede kyllingfileten. Den er lettere å steke jevnt, lettere å få gjennomstekt og går raskere å steke enn vanlig kyllingfilet, forteller Kristin Paus, pressesjef i Coop til DinSide.

Les også: Coop medlemmer betaler minst for dagligvarer.