MISBRUKET ØKER: Flere får stjålet kortinfo på nett, viser tall fra Finanstilsynet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MISBRUKET ØKER: Flere får stjålet kortinfo på nett, viser tall fra Finanstilsynet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Kortbetaling i nettbutikk:

Kortsvindelen øker - utenlandske nettbutikker er utfordringen

Nordmenn ble svindlet for 137 millioner i 2016 etter å ha fått frastjålet kortinformasjon på internett. 

Jevnlig kan Forbrukerombudet advare mot falske nettbutikker som er ute etter å lure deg, og det med god grunn:

Stadig flere får kortinformasjonen sin misbrukt på internett, og tapene i kroner og øre har økt kraftig de siste årene, viser tall fra Finanstilsynet.

Og det er ikke bare falske nettbutikker som er problemet - i november skrev Dinside om at 45.000 nordmenn antakelig har blitt frastjålet kortinformasjon i en internasjonal nettbutikk.

Kraftig økning i kortsvindel

Kortsvindel der selve bankkortet ikke fysisk er tilgjengelig for svindlerne, har økt kraftig de siste årene.

I sin risiko- og sårbarhetsanalyse for 2016, skriver Finanstilsynet at de pengemesssige tapene på kortområdet økte med 9,5 prosent.

Disse tapene var i stor grad knyttet til at svindlere stjeler kortinformasjon - uten å ha tilgang på det fysiske bankkortet. Antall involverte kort gikk opp med hele 52 prosent sammenlignet med året før.

- Tapene i 2016 var i stor grad knyttet til svindeltypen «Card Not Present», som isolert økte med 39 prosent. Tapene er samlet sett små. Denne svindeltypen skyldes gjerne datainnbrudd i utlandet, eller annen kriminell handling, der kriminelle har fått tak i sensitiv informasjon slik som kortnummer og lignende, sier Olav Johannesen i Finanstilsynet til Dinside.

I 2016 utgjorde dette svindel for 137 millioner kroner. Du kan se flere tall i tabellen nederst i artikkelen.

Bruk sikker betaling

I sin rapport skriver Finanstilsynet at «manglende etterlevelse av retningslinjer for sikkerhet i Internett-betalinger hos betalingstjenesteytere reduserer forbrukerens muligheter til å beskytte seg mot svindel».

Men finnes det likevel måter å unngå slike problemer på?

Johannesen påpeker at det er viktig at forbrukere undersøker nettbutikkens sikkerhet når de skal handle, og viser til at mange norske nettbutikker benytter såkalt 3D-secure, som tilbyr sterk autentisering (bestående av minst to faktorer) når betalingen gjennomføres.

Han sier videre at misbruket hovedsaklig skjer i utlandet.

- Det er lavere krav til sikkerhet ved gjennomføring av betalinger enn i Norge, som har lovfestet krav til sterk autentisering. For EU-/EØS-området, gjelder retningslinjer for sikkerhet for internettbetalinger som gir føringer om bruk av sterk autentisering. Når det nye betalingsdirektivet trer i kraft, vil dette vil bli lovfestet.

Her kan du lese mer om hva annet det nye betalingsdirektivet innebærer for deg som forbruker.

I tabellen under ser du Finanstilsynets anslag for samlede kostnader forbundet med stjålet kortinformasjon, i tusen kroner (legg på tre nuller).

Svindeltype betalingskort 2012 2013 2014 2015 2016
Misbruk av kortinformasjon, Card-NotPresent (CNP) (Internett-handel m.m.)35701519547205698410137015
Stjålet kortinformasjon (inkludert skimming), misbrukt med falske kort i Norge230876252426701360
Stjålet kortinformasjon (inkludert skimming), misbrukt med falske kort utenfor Norge5586951534516854844741762
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt med PIN i Norge2812821274212661887512857
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt med PIN utenfor Norge85449570130711422410223
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt uten PIN46034949551060333286
TOTALT135153140043164113188660206503