KORT, MEN INTENSIV trening er like bra som utholdenhetstrening, ifølge ny studie. Foto: Colourbox.com
KORT, MEN INTENSIV trening er like bra som utholdenhetstrening, ifølge ny studie. Foto: Colourbox.comVis mer

Korte treningsøkter er like bra

10 minutter er alt som skal til, ifølge kanadiske forskere.

«Dårlig tid» er ikke lenger en gyldig grunn til å droppe trening.

Korte, men intensive treningsøkter på 10 minutter er nemlig minst like bra for kroppen som timer med moderat trening.

Les også: Treningsopplegg for den travle

Det antyder en ny studie ved McMaster University i Canada, publisert i fagtidsskriftet The Journal of Physiology, melder nyhetstjenesten Eurek Alert.

DinSide har testet: Her er det beste treningsapparatet

Like bra som timelange økter

I studien så de kanadiske forskerne nærmere på fordelene ved høyintensitets intervalltrening (HIT).

Teknikken involverer at du løper eller sykler så hardt du klarer i ett minutt og deretter hviler i ett minutt. Denne prosessen gjentar du om lag ti ganger.

I undersøkelsen lot forskerne frivillige deltakere padle i vei på en ergometersykkel i 60 sekunder – intensiteten var så høy at hjertefrekvensen nærmet seg rundt 95 prosent av makspuls.

Stem her!

Hvilken treningsform foretrekker du? (Avsluttet)
Utholdenhetstrening (lengre treningsøkter, men med et mer moderat tempo)(37%) 466
Intervalltrening (men vil holde på lenger enn i 10 minutter)(33%) 410
Intervalltrening (som i studien)(20%) 253
Annet(10%) 132
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Tester etterpå viste at muskulaturen til deltakerne hadde forbedret seg like mye som hvis de hadde holdt på med utholdenhetstrening.

Les også: Hvorfor er du mest støl to dager etter?

Tre ganger i uka er nok

HIT er et tidseffektivt og trygt alternativ til tradisjonelle typer moderat trening over lengre tid, konkluderer forskerne.

- 10 minutter med sprint på en standard ergometersykkel med ett minutts pause i mellom, tre ganger i uka, har samme effekt på musklene som flere timer med konvensjonell sykling i et mindre intenst tempo, sier forsker Martin Gibala, ifølge eurekalert.org.

Ifølge forskerne kan HIT-metoden være spesielt bra for blant andre eldre, mindre trente og overvektige, som gjerne ikke klarer å trene så lenge av gangen.

Les også: Slik får du stålkondis

Hvorfor HIT er så effektivt, er forskerne ennå ikke sikre på. Men det ser ut til at HIT stimulerer mange av de samme cellereaksjonene som er ansvarlige for den helsegunstige effekten som forbindes med utholdenhetstrening.

Raske resultater med intervaller

Intervalltrening som beskrevet i studien er super trening, ifølge Irene Mårdalen, redaktør i Personligtrening.no og som selv jobber som personlig trener.

- Ved å trene intervaller, vil du oppleve en rask og effektiv formøkning.
Økten tar kort tid og vil trolig være lettere for de fleste å få tid til i hverdagen. I tillegg vil du merke at du ikke blir så sliten, som hvis du trener lange økter. Du får mer energi, sier hun til DinSide Helse.

- Derfor er intervaller supre for de som vil i bedre form. Hvis du i tillegg har som mål å være med i konkurranser som varer over lang tid, som for eksempel Birkebeiner Rennet eller Oslo Maraton, bør du i tillegg trene lange og rolige turer av og til.