Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Kontroll på matkicket

Bare MÅ du ha sjokolade? Hiver du innpå sylteagurker? Du trenger ikke være gravid for å kjenne suget etter spesifikke matvarer.

Du er så fysen på noe godt! Du kunne gjort hva som helst for å få tak i det kroppen din higer etter. Gravid? Nei, ikke nødvendigvis. Det er flere tilstander som kan skape de unormale lystene:

Lavt blodsukker
Har du en trang etter søte matvarer, særlig på ettermiddagen og kvelden, og føler deg trøtt og gretten i tillegg? Det er trolig fordi du har lavt blodsukker.

- Et sug som kommer i forbindelse med lavt blodsukker, kommer ofte hvis det har gått for lang tid mellom to måltider, eller du har spist for mange raffinerte karbohydrater som gjør at blodsukkeret daler, sier ekspert i ernæring, Jane Freeman, ifølge Mirror.

Det verste du kan gjøre ved et slikt sug, er å spise søt eller stivelsesrik mat, som kjeks og kaker. Du vil oppleve en rask stigning i blodsukkeret, men et tilsvarende like stort fall etter noen timer.

Les også: Når søtsuget kaller

Ifølge Freeman bør du heller gå for matvarer som holder blodsukkeret i balanse over tid, som havre og grovt brød. Hun anbefaler også å ta tilskudd av krom, som bidrar til å regulere blodsukkeret.

Matintolerant
Har du problemer med matintoleranse og tåler mat som brød, pizza, ost og melk dårlig? Da kan du bli desto mer sugen på dem hvis du først spiser dem. Mange hvete- og melkeprodukter inneholder nemlig stoffer som kan ha en morfinliknende effekt, ifølge ernæringsfysiolog Kate Neil ved Britiske Centre for Nutrition Education.

Disse stoffene slår trolig sterkere til i blodet hvis du er intolerant, og gir kroppen en rusaktig følelse. Når følelsen går over, vil du bli sugen på samme matvare for å gjenoppleve følelsen.

Les mer: Allergi på kryss og tvers

Et godt tips ved behandling og diagnostisering av matintoleranse, er ifølge ekspertene å vite at symptomene sjelden kommer alene. Når du spiser mat som virker triggende, er det i tillegg vanlig å få hodepine og vondt i magen, bli trøtt og føle seg oppblåst.

For å bryte den vonde sirkelen bør du eliminere matvarene fullstendig fra kostholdet ditt. La det gå noen uker, og forsøk å inkludere matvaren i små doser igjen etter en stund.

Slik kan du forebygge oppblåshet

Utsultet på mat
Får du plutselig et sug etter rødt kjøtt, appelsinjuice, sylteagurker eller agurk? Da kan det være fordi kroppen prøver å vende om kostholdet ditt. Kroppen trenger minst 43 forskjellige vitaminer, mineraler og aminosyrer hver dag, og får den ikke det, vil den fortelle deg det.

- Med årene utvikler kroppen et system som husker hva slags vitaminer og mineraler maten forsyner den med. Mangler du et spesielt næringsstoff, husker kroppen hvilke kilder som er gode, og du vil føle et sug etter denne matvaren, forklarer Antony Haynes ved London's Nutrition Clinic.

Er du sugen på rødt kjøtt, kan det bety mangel på jern, mens er du fysen på ost eller annen fet mat, kan det bety at du mangler essensielle fettsyrer. Mineralmangel kan øke suget etter salt mat som peanøtter og sardiner.

Kjenner du suget etter å spise en salat eller grønnsaker, kan det tyde på at du har spist veldig usunt i en periode. I dette tilfelle er det lurt å gi etter, slik at kroppen kommer i balanse igjen.

Les også: Vitaminer uten effekt

Trøstespising
På slutten av en lang, slitsom og stressende dag, kjenner du kanskje et desperat behov for potetgull, sjokolade og vin. Det er ikke nødvendigvis et fysisk behov, men emosjonelt.

For å identifisere problemet bør du bli oppmerksom på hvilke type humør som forårsaker suget. Eksperter har sett at personer som er stressa, ofte higer etter salt mat for lindre stressede binyrer. Binyrer produserer blant annet kortisol, som er et hormon kroppen trenger når den utsettes for stress.

Ensomme mennesker kan bli fysne på karbohydrater som ris og pasta som fyller dem opp. Sinte personer blir ofte sugne på knasende mat, mens triste vil ha søt mat som gjør dem glad.

Ekspertene oppfordrer til ikke å gi etter for slike sug. Prøv heller å gjøre noe annet som kan forandre på følelsene dine. Skriv ned hva som får deg til å føle deg slik, eller bruk 10 minutter på å meditere eller slappe av. I de fleste tilfeller vil suget forsvinnet.

Les også: Meditasjon for nybegynnere

Premenstrull spising
Rett før menstruasjonen øker kroppens metabolisme som gjør at kaloriforbruket øker med cirka 500 om dagen, ifølge Maryon Stewart ved Women's Nutritional Advisory Service. For å supplere disse, vil kroppen ofte sende ut signaler om at den vil ha søt og stivelsesrik mat, som den raskt kan bryte ned og bruke som brennstoff.

Men for de aller fleste kvinner betyr PMS kun én ting: sjokolade. Det kan være på grunn av magnesiummangel, noe sjokolade er rik på.

For å sørge for et optimalt inntak av næringsstoffer og unngå PMS-suget kan det være lurt å ta en multivitaminpille.

Les mer: Den ultimate PMS-guiden

Kilde: Mirror