Kontortrim for øynene

40-60 prosent av oss får syns- og trøtthetsplager av å jobbe foran en dataskjerm. Med disse syv rådene kan du redusere dem med opptil 50 prosent.

- Kroppen innretter seg etter synsforholdene, sier førstelektor og optiker Gunnar Horgen ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud til NRK-programmet Puls.

På sine nettsider forteller de at han legger fram resultater fra flere nye undersøkelser på Verdens synsdag, torsdag 9. oktober.

Der kommer det blant annet frem at 60 prosent av oss satt foran dataskjerm hele eller deler av arbeidsdagen i fjor. Så mange som 40-60 prosent får syns- og trøtthetsplager av det, viser en av undersøkelsene Horgen står bak.

Det er ikke alvorlige skader eller plager det dreier seg om. Horgen sier at synet på noen måter styrer kroppen.

- Ser du ikke godt nok, vil du automatisk kompansere for dette. Du lener deg kanskje framover eller på skrå. Det kan gi deg belastningslidelser, sier Horgen til Puls.

Ifølge optikeren er det ikke stor hjelp i å justere stol, bord og sittestilling hvis ikke lysforholdene er gode.

- Det skyldes at kroppen automatisk vil innrette seg for å bedre lysforholdene. Hvis du f.eks har gale briller, blir du ofte sittende litt foroverbøyd. Dette er uheldig for nakke og skuldre. Hvis det er reflekser i skjermen, kan kroppen ubevisst flytte seg for å unngå dem. Det kan gi belastende sittestilling som resultat, påpeker Horgen.

Slik bør arbeidsplassen være

  1. Plasser skjermen slik at du unngår reflekser i den, eller på bordplaten.
  2. Skjermen bør ha hvit bakgrunn med svart tekst. Det gir optimal kontrast.
  3. Skjermen bør stå litt inn i rommet, ikke ved vinduet, og synsretning parallelt med vinduet.
  4. Sittestillingen bør være slik at blikkretningen er 18-20 grader nedad, når du ser midt på skjermen.
  5. Sjekk at du har riktig styrke på brillene. Er du over 40 år, er det mulig du bør ha egne skjermbriller. Dersom du sitter mye foran skjerm og er plaget av det, har du krav på synsundersøkelse og egne briller. Dette skal arbeidsgiver betale.
  6. Varier, og ta hyppige, korte pauser.
  7. Løft blikket vekk fra skjermen med jevne mellomrom.
Mozon.no, 06.10.2003