Alltid ett nytt tilbud... <i>Illustrasjon: Per Ervland.</i>
Alltid ett nytt tilbud... Illustrasjon: Per Ervland.Vis mer

Kontinuerlige mobilkampanjer

Hva har årstidene, salg i butikkene og kampanjer i mobilbransjen til felles? Det er alltid noe (nytt) på gang, og det ene avløser det andre. Her er noen av kampanjene som går nå.

Nytt på markedet

Det veletablerte abonnementet Chess King har nå redusert årsavgiftene sterkt. Før var årsavgiften 960 kroner som falt bort i år tre. Nå er 480 kroner utgangspunktet for førsteåret, mens det er gratis allerede i år to. Også ringeprisene har gått ned med 10 øre til 59 øre i minuttet.

Easytel Cash tilbyr gratis innmelding og hundre kroner i ringetid, om man bestiller i nærmeste fremtid. Denne kampanjen har tatt over for ordningen med Easytel Free Student, som tidligere i høst ga halvert månedsavgift for et abonnement ellers identisk med Easytel Free. Talkmore og 815mobil er to andre aktører som tilbyr gratis innmelding for en kort periode. Men la deg ikke lure av korte frister. Flere selskaper tilbyr permanent gratis etablering.

Gratis SMS, MMS og månedsavgift

Selskapet Lyse Energi har begynt å profilere sitt mobilabonnement Lyse Match ved å la de tre første månedene av avtalen være uten månedsavgift.

SMS og MMS er alltid populært å få. Dersom man flytter mobilregninga til en av løsningene Ventelo Bluecom tilbyr, får man med 500 gratis SMS på kjøpet. Nykommeren Telmore fronter med gratis MMS frem til desember, en kampanje som avløser to uker med SMS og tellerskitt til 20 øre for å feire sine første 2000 kunder.

Utbytte hos Telenor

Det er stadig abonnementer som forsvinner fra markedet, mens nye kommer til. Telenor er i en større omlegningsprosess der Djuice kontant og veteraner som Privat, Privat + og Ring Kontant er i ferd med å legge inn årene for nye kunder. Abonnementene kan ikke lenger bestilles på Internett.

Samtidig har telekjempen lansert nye løsninger som er langt mer konkurransedyktige på markedet. Frifiks og Superminutt er to kandidater som ypper seg på listene, og det skal bli spennende å se hvor konkurransedyktige de vil være på sikt.

Se opp for reklame

Tilslutt vil vi gjøre leserne oppmeksomme på et velkjent og velbrukt reklametriks: At priskutt frontes som nyheter i lang tid etter de faktisk finner sted.

Ta, for eksempel selskapet One Call. De fikk med rette heder og ære forrige gang vi sjekket mobilpriser. Selv om prisene fortsatt er blant de aller gunstigste er dagens kampanjer et klasseeksempel på hvordan en kan bli lurt av reklame. "Vi kutter prisene", heter det på selskapets nettsider. Det er over en måned siden prisfallet fant sted. Vi trodde de hadde kuttet prisene igjen, men det er det samme priskuttet som fortsatt frontes.