Du får tak i det meste du trenger på Joker, men det blir litt dyrere.  Foto: Per Ervland
Du får tak i det meste du trenger på Joker, men det blir litt dyrere. Foto: Per ErvlandVis mer

- Konkurransen er tøffere

Og derfor rekker ikke matbutikkene å prise om varene.

DinSides journalister har opplevd prisforskjeller mellom hyllekanten i butikken og kassa, og det har tydeligvis også leserne opplevd. For leserreaksjonene har ikke latt vente på seg:

49 leserinnlegg og utallige e-poster direkte til redaksjonen, viser tydelig at prisforskjellene oppleves som et reelt problem.

Flere lesere har konkrete eksempler på tilfeller der hylleprisen og kasseprisen har vært forskjellig. I noen tilfeller har ikke kunden fått betale hylleprisen, selv etter at de har gjort kassadamen oppmerksom på prisforskjellen. Les noen av mailene lenger ned i artikkelen.

Forbrukerrådet skrev forrige måned at matvarejuks er god butikk. De peker spesielt på juks med datostempling, innholdsdeklarasjon og at maten inneholder andre råvarer enn det som virker som tilfelle.

Les hele saken her: Dagligvarehandelen blir beskyldt for juks.

- Men hvorfor hender det at prisen ikke er den samme på hylla som i kassa?

- Konkurransen er tøffere, og vi justerer prisene mye oftere enn før. Da blir det mye mer prising på de forskjellige butikkene. Frukt og grønt for eksempel, der hender det at prisene endres tre ganger i uka, sier Martin Klafstad, innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Konkurransen i dagens marked skaper mye merarbeid. 60-70 priser på frukt og grønt endres omtrent annenhver dag, noen ganger hver dag, og enkelte ganger to ganger om dagen.

Remas franchiseordning gjør at kjøpmennene selv må ansette flere, hvis de ikke har tid til å gjøre arbeidsoppgavene som kreves.

Vi har stilt Norgesgruppen samme spørsmål.

- Det kan være varierende kvalitet, men rutinene for vareprising er klare. Vareprising er en viktig oppgave som butikkene prioriterer, sier Kine Søyland, informasjonssjef i Norgesgruppen, som er tilknyttet blant annet Kiwi, Spar, Meny og Ultra.

Hun sier at det allikevel kan skje svikt i rutinene og at prisene kan være forsinket, fordi det ikke er gjort på et sekund å gjøre om på prisene. Hun poengterer likevel at priser som er feil, ikke er et forsøk på å lure kunden, eller jukse.

Kapasitet er ikke noe problemstilling for Norgesgruppen, så de eventuelle prisforskjeller i kassa og på hylla, er svikt i den enkelte butikkens rutiner, ifølge Søyland.

Hovedkontoret klager

En leser som jobber på en Meny-butikk på Østlandet har sendt oss en mail. Han er i begynnelsen av tyveårene, og jobber deltid. (Mailen er noe forkortet.)

"Da jeg leste saken deres om prisjuksing ble jeg både litt glad og irritert. Dette opplever jeg nesten hver dag på jobb, og det er til tider utrolig slitsomt.

Prisene endres hele tiden, spesielt på frukt og grønnsaker, men også alle andre varer i hele butikken. Prisene endres internt, og så sender hovedkontoret over tykke bunker A4-ark med nye etiketter, og forventer at disse er på plass.

Hovedkontoret klager, og synes vi har for høye lønninger og at vi ikke gjør en god nok jobb. Butikksjefen er ikke mange år eldre enn meg, han jobber mest av alle, og tar imot mest "dritt" fra kundene. Dette er utrolig synd. Forbrukerne klager over priser som ikke stemmer, og konsernet forlanger mer og mer av oss. Jeg har full forståelse for at de gjør det, men et sted må grensen gå.

Jeg synes kundene fortjener det beste, og blir sur og irritert hver gang en kunde klager over feilprising, for jeg vet at det er ikke alltid vår skyld. Men vi krangler aldri med kundene, og gir alltid mellomlegget tilbake.

Poenget mitt er at det ikke er enkeltbutikker som står bak feilprisingen alene. Det er kjeden og internkontrollen som styrer prisene, og det går hardt ut over allerede pressede butikker."

Les også: Store forskjeller fra nett til butikk

Opplever stadig prisjuks

En av våre lesere har begynt å sjekke kvitteringen når han handler.

"Jeg har begynt å sjekke kvitteringen hver gang jeg handler dagligvarer, og i noen butikker finner jeg feil cirka annen hver gang jeg handler! Særlig annonserte tilbudsvarer har de ansatte en lei tendens til å "glemme" å registrere i systemet. Tror de fleste butikkkjedene har en bevist taktikk med å prøve å lure stressa kunder som handler mange varer, de tjener store penger på slikt. Svært irriterende."

En annen leser sier hun stadig opplever prisjuks. Hun handler stort sett på en Rimi-butikk i utkanten av Oslo, og opplever titt og ofte at hylleprisen på enkeltvarer ikke stemmer med kassaprisen.

"Eksempel:
Kvitteringer fra 10. og 12.september viser:
Servelat God&Mager, 12,50 kr (hyllepris 12 kr)
Å leve hverdagsbrød, 17 kr (hyllepris 16 kr)
Nugatti 500g, 22 kr (hyllepris 20 kr)
Fanta Free Orange, 17 kr (hyllepris 16,50 kr)

Jeg gjorde dem oppmerksom på dette i kassen, da trakk de bare på skuldrene og sa at de ikke hadde fått justert etter prisendring."

DinSide ringte butikken, og spurte om prisen på de aktuelle varene. Først hylleprisen, og deretter i kassa. Prisene stemte nå overens.

Vil ikke virke gjerrige

Noen av leserne vil ikke være til bry når prisen er forskjellig. Noen lesere synes dessuten det er flaut å si ifra, i tilfelle de virker gjerrige. Selvfølgelig er det flaut å si i fra hvis man i tilegg blir nektet hylleprisen.

I noen matbutikker erfarer leserne at de ikke får betale laveste pris, som regel hylleprisen, selv når de gjør kassadamen oppmerksom på prisforskjellen.

Og hvem gidder vel å dra tilbake når de skjønner at de har betalt for mye etter at de har kommet hjem?

Både kampanjevarer og ordinære varer kan være verdt å sjekke, skal vi tro leserne.

Kundene er slappe

Martin Klafstad i Rema 1000 tror det er slapphet som hindrer kunder i å kontakte dem når de opplever prisfeil.

- Jeg har blitt kontaktet en gang til sammen av kunder som har opplevd forskjellig pris på hylla og i kassa, sier Klafstad, som tror flere enn en person har opplevd feilprising.

I utgangspunktet skal Remas system for prisendringer være godt nok, men at det hender rutiner svikter i butikken.

- Når butikken ikke har endret prisen på hylla, kommer det av unøyaktighet og slapphet. Vi endrer prisene sentralt, og sender prislappene til butikkene. Alt fra 100-800 priser på en gang, sier Klafstad.

Med en gang butikken skriver ut prislappene endres prisene i kassa. Det kan skje at de ansatte mister en lapp eller to, fordi de er relativt små. Klafstad tror mye kan skje fra bakrommet til hylla.

- Kjøpmennene har en hektisk hverdag, og det er vel ikke alltid de rekker å henge opp alle lappene med en gang. Vi prøver å advare på forhånd hvis det er mange prisendringer på vei, sier Klafstad.

Noen lesere skriver at de opplever at kassadama ikke bryr seg når de gir beskjed om prisforskjellen, og ikke gir dem prisen de har krav på, hvis det er prisforskjell på hylla og i kassa. Klafstad forteller at Rema ikke har en policy som sier at ansatte skal gi kunden mellomlegget, men at det er en selvfølge.

- Det beste er om butikken unnskylder seg, og ordner opp med en gang, sier Klafstad.

Ikke planlagt juksing

- Hver enkelt butikk organiserer prisingen selv, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.

Meny for eksempel mottar prisendringer mandager og onsdager elektronisk. Kiwi mottar prisendringene natt til tirsdag.

- Butikksjef eller assisterende butikksjef har ansvar for å gjøre prisendringene, eller så delegerer de oppgavene. Det er helt klare rutiner i alle butikkene, sier Søyland.

Problemet løser seg

- Hylleprisene gjelder, og det skal ikke herske noen tvil om at kunden har rett på å betale riktig pris. Vi ordner opp hvis kunden poengterer feil, eller gir tilbake mellomlegget hvis kunden kommer tilbake med kvitteringen, sier Søyland.

Hun håper kunden ikke er redd for å si ifra hvis de opplever prisforskjeller. Men ber kundene huske at det sjelden er kassadamas feil.

I fremtiden er antageligvis problemet løst uansett. I hvert fall hos de store kjedene.

- Det jobbes med å utvikle elektroniske hyllekanter. Da vil det ikke lenger være noe problem eller eventuell differanse mellom prisen på hylla, og prisen i kassa, sier Søyland.

Les også: Her handler du billigst dagligvarer

Da vi skrev om matjuks første gang bekreftet Jan Berg, førstekonsulent i Forbrukerombudet, at de får en del henvendelser om feilprising eller prisjuks.

Det er et brudd på markedsføringsloven hvis det er forskjell mellom prisen på hylla og det du betaler i kassa.

- Det skal være overensstemmelse mellom oppgitt pris og det du faktisk betaler. Er det ikke slik, er dette et tilfelle av villedende markedsføring, sa Berg til DinSide.

- Slik det er i dag, er det ikke bra nok. Det er den prisen som er oppgitt, som er den som gjelder, vil jeg hevde. Eventuelle brudd kan påklages til oss i Forbrukerombudet.