<B>ÅTTESIFRA: </b>Kjøper du telefon på Komplett, slipper du å ringe et dyrt femsifra nummer om du får problemer. Nettbutikken mener femsifra nummer er for dyre.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
ÅTTESIFRA: Kjøper du telefon på Komplett, slipper du å ringe et dyrt femsifra nummer om du får problemer. Nettbutikken mener femsifra nummer er for dyre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Komplett.no om femsifra telefonnummer: – For dyrt!

Nekter å kreve like mye for å ringe som DNB og Ahus.

Ifølge tall Dinside har henta inn betaler nordmenn i snitt 25 kroner for å ringe i ti minutter til et femsifra telefonnummer, inkludert ventetid. Noen betaler så mye som fire kroner hvert eneste minutt.

Dette stanser ikke alt fra offentlige sykehus som Ahus til private giganter som DNB fra å bruke disse numrene. Selv om de kunne hatt et vanlig åttesifra telefonnummer som hadde vært praktisk talt gratis å ringe.

Men noen står mot, og mener regninga for kundene rett og slett blir for høy.

LES OGSÅ: Slik sperrer Telenor trikset som kan spare deg for femsifra nummer-regninga

Komplett: «For dyrt»

- Vi har vurdert et femsifra telefonnummer, forteller kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett til Dinside.

Men en av Norges aller største nettbutikker valgte bort muligheten, og gikk for det helt vanlige åttesifra nummeret 33 00 55 00.

HAR VURDERT DET: Kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett forteller at de falt ned på åtte siffer for kundeservice. Foto: KOMPLETT Vis mer


- Vi konkluderte med at vi ikke ønsker å pålegge kundene denne kostnaden. For mobilkunder kan kostnaden bli høy, sier Tollnes.

- Operatørene hevder femsifra nummer byr på diverse funksjonalitet, som også skal være grunnen til at de er dyre å ringe. Så føler dere at dere går glipp av noe ved å ikke ha et slikt nummer?

- Vi har egne løsninger for å håndtere slik funksjonalitet, forteller Komplett-direktøren.

LES OGSÅ: Sjekk hvem som har billigst samtaler til femsifra telefonnummer

Ahus: «Flere fordeler»

- Ved etableringen ønsket sykehuset å ha et enkelt nummer som var lett å huske for pasienter og pårørende, samtidig som det var godt egnet ved feilsituasjoner og aktuelle beredskapssituasjoner, forteller direktør for diagnostikk og teknologi Janne Pedersen ved Ahus til Dinside.

Sykehuset betaler rundt 100.000 kroner året for et femsifra nummer, og mener 02900 gir dem mange unike fordeler, som styring av trafikk etter kapasitet.


- Hva synes dere om prisene pasienter og pårørende må ut med?

- Det er teleoperatørene som bestemmer priser til spesialnummer. Sykehuset har ingen økonomisk gevinst på å bruke femsifra nummer, og kan heller ikke styre prisene, svarer Pedersen, som sier de oppgir mange åttesifra direktenummer på nettsidene sine.

Andre, som Sykehuset i Vestfold, har et helt vanlig telefonnummer. Deres kommunikasjonsrådgiver Line Jacobsen sier de aldri har fått tilbakemeldinger som tilsier at folk ønsker et femsifra nummer.

LES OGSÅ: Rådyrt å ringe Forbrukerrådet, politiet, sykehus og kommuner

DNB: «Lett å huske»

- Vi i DNB benytter femsifra telefonnummer av èn grunn: Fem siffer gjør det enklere å huske!

Det forteller kommunikasjonsrådgiver Kristin O. Iversen i Norges største bank, DNB, til Dinside. Hun innrømmer samtidig at det ikke er noe annen funksjonalitet knyttet til de fem sifrene i 04800.

- Når det gjelder prising, så er det teleoperatørene som priser telefontjenestene, fortsetter hun, og råder folk som ikke ønsker å ringe kostbare nummer om å bruke alternativer som chat.

LES OGSÅ: Er det noen vits i å betale med telefonen på Rema 1000 og Bunnpris? Vi testa!

OPPGIR BEGGE: Get har et femsifra nummer til kundeservice, men ruller du ned på sida finner du et åttesifra 21-nummer, som ikke vil være sperra for Telenor-kunder. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Get: «Teknologisk fremskritt»

Også Get, en av Norges største på TV og bredbånd, kjører et femsifra nummer hvor en ti minutter lang samtale kan koste over 40 kroner om du har feil operatør. De innførte nummeret i 2001 ved overgangen til digital-TV.

- Korte bedriftsnummer var noe helt nytt. Enkelt og huske, fylkesnøytralt og likt for kunder over hele landet. Introduksjonen av 02 123 symboliserte på mange måter det teknologiske framskrittet, sier kommunikasjonssjef Anders Bigseth i Get til Dinside.

Samtidig vet Get at nummeret koster, og oppgir derfor vanlige 21-nummer på nettet, og tilbyr kundene å ringe dem tilbake gratis.

- Hva vi betaler for 02 123 i dag, er konfidensielle opplysninger mellom vår leverandør og oss, sier Bigseth.

LES OGSÅ: Get slutter med tvangssalg mellom bredbånd og TV!