<B>NAIVE NORDMENN:</B> Christian Meyer i Norsk senter for informasjonssikring sier nordmenn er grenseløst naive, og er derfor ekstra utsatt for identitetstyveri. Foto: Per Ervland
NAIVE NORDMENN: Christian Meyer i Norsk senter for informasjonssikring sier nordmenn er grenseløst naive, og er derfor ekstra utsatt for identitetstyveri. Foto: Per ErvlandVis mer

- Kommer til å bli lite gøy å være norsk

Norge kan bli mekka for ID-tyveri.

Minst 200.000 nordmenn er rammet av identitetstyveri, viser tall fra TNS-Gallup. Fortsetter utviklingen, kan det hende at de aller fleste av oss blir utsatt for denne typen kriminalitet.

- Jeg tror vi bare så vidt har begynt, sier sier Christian Meyer i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Han tror Norge vil bli et svært attraktivt mål for utenlandske ID-tyver.

- Det kommer til å bli veldig lite gøy å være nordmann etterhvert. Vi blir stadig mer globale, flinkere med engelsk, samtidig som utlendingene blir flinkere i norsk. Derfor vil mange nå se mot verdens rikeste land som renner over av melk og honning, og bli fristet til å reise hit og forsyne seg, sier Meyer til DinSide.

- Grenseløst naive

Ifølge Meyer har språket vært det største hinderet for utenlandske id-tyver fra å slå til i Norge.


- Vi har vært lite utsatt tidligere på grunn av dette rare språket vårt. Det har tradisjonelt vært engelsktalende land med USA, Canada og deretter Storbritannia i front, som har vært mest utsatt.

- Nå ser vi for eksempel at Nigeria-brevene, som tidligere kom på engelsk, nå kommer på norsk i stedet. Og folk går jo på det!

DinSide: - Slike svindelforsøk vil ingen ende ta. Hvorfor tror du nordmenn lar seg lure?

- Vi er grenseløst naive. Når folk tror de kan vinne store summer, blokkerer de helt ut. Det er ikke lov til å være så dum, at man tror man har blitt plukket ut til å vinne 10 millioner euro, bare ved å sende 10.000 dollar ned på Cayman Islands, for så å få pengene overført til deg, sier Meyer.

Sakene henlegges

Meyer retter også et kritisk blikk mot Politiet, som han mener må bli flinkere til å ta problematikken med ID-tyveri og -svindel seriøs.

- Det er så mange andre ting som er viktigere og blir prioritert hos politiet. Jeg skjønner at volds- og ungdomskriminalitet og narko prioriteres, men hvis hvis du skal få bukt med problemet, an må ta tak i noen sånne saker og statuere noen eksempler, sier Meyer.

Da DinSides økonomiredaktør, Kristina Picard, ble utsatt for ID-tyveri, var det liten hjelp å få fra politiet. Til tross for at det antagelig fantes beviser for hvem som sto bak ugjerningen, ble saken henlagt.

Meyer sier det er helt nødvendig at slike saker blir etterforsket.

- Hvis det blir et signal i samfunnet at det er fritt frem fordi det aldri blir etterforsket, så vil det være enkelte som ser sitt snitt til å gjøre det, sier Meyer.

Hvordan vet du at du er rammet

Identitetstyveri og- svindel kjennetegnes ved at en person bruker en annen persons personlige opplysninger til egen vinning.

Enkelte ganger kan det være svært vanskelig å oppdage at man har blitt lurt av id-tyver, men det er noen signaler du bør ta seriøst. Her er Datatilsynes liste over seks tegn som kan være signaler på at man har blitt lurt:


1. Du mottar regninger for produkter du ikke selv har bestilt

2. Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning

3. Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette

4. Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt

5. Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført

6. Dersom du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha tatt initiativ til aktiviteter som gjør dette nødvendig.

Dessuten bør du sjekke følgende:

* Kontroller nøye dersom du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.

* Før jevnlig kontroll med at det ikke er unormale eller ukjente transaksjoner på dine konti. Vær spesielt oppmerksom på konti med tilknyttet kredittkort.

* Vær oppmerksom på at du selv kan sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret. Dette kan du gjøre via innloggingstjenesten minside

Vis mer


Har du blitt utsatt for identitetstyveri eller svindel? Tips DinSides økonomiredaksjon på [email protected]