<strong>TREG:</strong> Tilgang, men fortsatt treghet. Foto: Altinn.no
TREG: Tilgang, men fortsatt treghet. Foto: Altinn.noVis mer

Kommer du inn på Altinn nå?

Lover tilgang til alle, (men ikke om trykket blir for stort).

Onsdag ettermiddag, nesten halvannet døgn etter at selvangivelsen først skulle være tilgjengelig på nett, hadde kun 300.000 brukere fått sjekket skattetallene sine. Sammenlignet med første dag i fjor, var omlag 470.000 personer inne og sjekket skatten på nett, meldte Brønnøysundregistrene i går.

Skal være åpen for alle

I en pressemelding i dag melder Altinn at nettjenesten nå er åpnet for alle igjen, etter at de i går opererte med begrenset tilgang. Så mange som 7 av 10 skulle etter informasjonen fra nettjenesten ha tilgang, men et stort antall av de leserne DinSide hørte fra i går, hevdet at de likevel ikke kom inn.

Men ikke friskmeldt

I dag skal det altså se bedre ut. Men selv om tjenesten er oppe, er den ikke friskmeldt. Løsningen er treg, noe det fortsatt arbeides med å løse.

- Det ser ut til å gå bra, men det kommer vel kanskje mer trykk igjen nå på morgenen. Så får vi ser hvordan det går. Vi kan ikke garantere at vi ikke må skalere litt ned igjen, sier informasjonsansvarlig og redaktør for tjenesten Jørgen Ferkingstad til DinSides søsterpublikasjon Digi.no i dag.

Hos Digi kan du i dag få nærmere forklaring på hva som ligger bak problemene, og hva som blir gjort for å få løsningen til å fungere stabilt igjen.

Frustrerte brukere

Altinn-systemet sviktet da det gjaldt som mest. Tirsdagens kollaps har satt sinnene i kok blant folk som hadde ventet i spenning for å sjekke om de hadde betalt for lite eller for mye skatt i fjor.

Flere lesere brukte kommentarfeltet i våre artikler for å få utløp for sin frustrasjon over Altinn.

«Når ikke engang de kan ta høyde for skatteoppgjøret, hva ville da skjedd i en landsdekkende katastrofesituasjon? Jeg er oppgitt!», skriver leseren som går under pseudonymet «Reborn».

«Rart de ikke har kapasitet nok på sidene, dette går jo igjen hvert år!», skriver DinSide-leseren «backern».

«For dårlig, og vitner om lav kompetanse hos de som tilrettelegger offentlige tjenester på nett. Skuffende!», skriver leseren «TheJE»