Vis mer

Kom i form raskt

De tre beste tiltakene for bedre helse.

Slapp, dvask og sliten? Veien til mer energi og en lettere tilværelse kan være kortere enn du tror.

Den amerikanske legen Michael Cutler er kjent for sitt 90-dagers opplegg der han hjelper folk til å komme i form og gå ned i vekt.

Her er hans topp tre tiltak for kroppen:

Bruk beina

Å gå er den enkleste treningsformen av alle, og det er også noe som er lett å inkludere i hverdagen. De fleste av oss har behov for å forflytte oss i løpet av dagen, så hvorfor ikke bruke beina?

Regn ut ditt energiforbruk her!

Når du går får du brukt muskulaturen og fått opp pulsen litt. Og ikke minst kan du unne deg følelsen av å ha prestert noe. Alle har godt av en liten daglig oppmuntring - selv om vi skaper den selv. Når du føler deg bra er det også lettere å ta andre sunne valg i hverdagen.

Velg råere

Du kutter kjapt mye på fett- og sukkerinntaket om du spiser mat som er minst mulig behandlet. Bruk friske grønnsaker, rent kjøtt, fisk og fullkornsprodukter. Prøv å la minst halvparten av det du spiser være denne type mat. Da får du i deg fiber og nyttige næringsstoffer.

Fæle fastfood-fakta

Stress ned

Om du puster med magen senker du blodtrykket og reduserer både fysisk og psykisk ubehag.

Er du en overflatepuster?

Her er tre tips som hjelper deg til å stresse ned i hverdagen:

  • Lytt til musikk som gjør deg rolig og fredfull.
  • Pust dypt og rolig.
  • Del tanker og følelser med folk som er nær deg.