<b>VANSKELIG Å SE: </B>Visstnok står fraktprisen til Kolonial.no opplyst på den lille stripa du ser helt nederst på plakaten. Men dette er langt fra godt nok til å påstå at melkekartongen er like billig levert på døra, ifølge Forbrukerombudet.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VANSKELIG Å SE: Visstnok står fraktprisen til Kolonial.no opplyst på den lille stripa du ser helt nederst på plakaten. Men dette er langt fra godt nok til å påstå at melkekartongen er like billig levert på døra, ifølge Forbrukerombudet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Kolonial.no-reklamen påstår at hjemlevert mat er like billig

Men det koster minst 49 kroner mer, og reklamen kan være ulovlig.

«Samme melkebart. Like billig. Levert på døra.»

Dette sier en reklameplakat for Kolonial.no – nettbutikken for dagligvarer. Over er det et bilde av en melkekartong med prisen 12,40 kroner på Rema 1000, og det samme hos Kolonial.no.

Men skal du ha melkekartongen «levert på døra», slik reklamen sier, vil den koste deg minst 61,40 kroner. For hjemlevering koster fra 49 til 89 kroner.

Da er det plutselig ikke «like billig» lenger, og Forbrukerombudet mener reklamen bryter loven.

LES OGSÅ: Hvilken er best? Vi testet Kolonial.no mot Marked.no

Gjemt i liten skrift

- Vi fikk en klage på dette, og har lagt merke til reklamene selv også, forteller fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Dinside.

Etter å ha vurdert reklamekampanjen, som går i forskjellige varianter over hele Østlandet, kom de fram til at den bryter markedsføringslovens forbud mot villedende prisopplysninger.

MANGE VARIANTER: Reklamekampanjen til Kolonial.no kommer i flere utgaver. Som denne Jarlsberg-varianten, hvor de påstår å være billigere. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Både fordi «like billig»-påstanden ikke stemmer sammen med teksten «levert på døra», og fordi opplysningene om fraktprisen er gjemt i svært liten skrift i bunnen av plakatene.

På Facebook skal ikke fraktprisene ha kommet fram i det hele tatt.

- Det kan være tilstrekkelig å oppgi fraktpris separat, men da i større skrift enn her, sier Gjedrem.

LES OGSÅ: Slik fungerer ukemenyene til Kolonial.no

Krever reklamen fjernet

Forbrukerombudet krever at Kolonial.no enten endrer eller fjerner reklamekampanjen så raskt som mulig.

«Markedsføringen er villedende og urimelig, og dermed forbudt» slår ombudet fast i et brev til matbutikken.

- Denne kampanjen avsluttes denne uka, så dette løser seg av seg selv, sier kommersiell direktør Tor Erik Aag i Kolonial.no til Dinside.

Tanken bak var å vise at mat på nett er «like billig» som mat i butikk. Men Aag mener selskapet tar brevet alvorlig, og at kravene skal følges neste gang de kjører en reklamekampanje.


LES OGSÅ: Kalte seg «like bra» – sånt blir det fort bråk av

Mener frakt utgjør lite

- Synes du at dere er «like billige» når det kommer en fraktpris på toppen av alle prisene dere reklamerer med?

- En typisk kunde hos oss handler for hele uka, med veldig store handlekurver, og da utgjør fraktprisen veldig lite, svarer Aag.

- Men kjøper man melkekartongen på bildet vil den koste over 60 kroner?

- Vi har til gode å få en bestilling på én liter melk.

- Og hvorfor stod fraktprisen med bitteliten skrift helt nederst på plakatene?

- På plakater er det ikke plass til å skrive så mye, det er en utfordring. Man står ikke og leser dem så lenge, så vi måtte få fram hovedbudskapet. For de mer interesserte la vi til informasjonen i bunn.

LES OGSÅ: Snart kan kassadama i matbutikken forsvinne