Vis mer

Knut Arne slapp ADSL-fella

Ventelo rotet med faktureringen og prøvde å velte feilen over på kunden.

Uansett hvilken bredbåndsleverandør du har: Er du ADSL-kunde må du betale et fast månedlig beløp dersom du ikke har fasttelefon. Beløpet skal gå til drift og vedlikehold av kobbernettet i Norge, og gikk fra 1. juli opp fra 60 til 79 kroner per måned.

Men hva skjer dersom bredbåndsleverandøren din ikke har fakturert deg for avgiften?

Overraskelse i posten

- Jeg hadde tidligere ADSL-abonnement hos MTU, men ble i november overført til Ventelo, sier Knut Arne Marcussen til DinSide.

Etter å ha betalt alle regningene til dem det siste halvåret, fikk han imidlertid et uventet brev i juni:

- I brevet opplyste Ventelo om at de hadde glemt å fakturere meg for kobberavgiften.

At jeg skal betale dette beløpet framover har jeg ingen problemer med. Det som irriterte meg var at jeg her fikk en ekstraregning for den perioden hvor det var Ventelo som ikke hadde gjort jobben sin, sier Knut Arne.

- Ventelo opplyste riktignok i brevet at de selv ville dekke de tre første månedene. Men jeg ville likevel få en etterfakturering på fem måneder, ene og alene fordi Ventelo har gjort en feil. Dette synes jeg er useriøst av en profesjonell aktør.

- Jeg ringte derfor til Ventelos kundeservice og ba om et bedre tilbud. Det lønte seg også. Ventelo snudde seg raskt og ga avkall på hele etterfaktureringen.

Det setter jeg selvsagt pris på, sier Marcussen, og fortsetter; men det store spørsmålet er jo hvor mange kunder som ikke tar slike telefoner. Mitt tips er enkelt: Ring og klag. Det er ofte lettere å nå fram enn du tror.

Hva bør du vite om pengekrav?

Som den klare hovedregel har pengekrav en foreldelsesfrist på tre år. Har du betalt for mye eller for lite, kan du altså bli utsett for etterberegning eller godskriving fra og med siste betalingsfrist etter at feilen ble oppdaget, men maksimalt tre år tilbake i tid.

Det er en god del praksis på dette området, og ser man på avgjørelsene skal det mye til å slippe unna å betale for linjeleien så lenge man er innenfor foreldelsesfristen på tre år, noe blant annet denne avgjørelsen hos Brukerklagenemda viser.

Som historien om Knut Arne Marcussen viser har du imidlertid ingenting å tape på å klage, er selskapet interessert i å ha fornøyde kunder kan også du slippe ekstraregningen.