Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Knekk slankekoden

Noen trenger aldri å streve for å holde seg slanke. Vi avslører hemmelighetene deres!

Er du grønn av misunnelse på den slanke venninna di som alltid glir elegant forbi sjokoladehylla på butikken? Og som ikke engang lar seg friste av en kebab på vei hjem fra byen?

Årsaken er at tynne mennesker har et mer avslappet forhold til mat enn resten av oss, ifølge David L. Katz, førsteamanuensis i folkehelse ved Yale University.

- Overvektige har derimot en tendens til å være veldig opptatt av mat. De fokuserer på hvor mye og hvor ofte de spiser, eller setter merkelapper som bra og dårlig på bestemte matvarer. Resultatet blir at de at de alltid tenker på mat, sier Katz.

Bare MÅ du ha sjokolade? Slik får du kontroll på matkicket:

8 hemmeligheter

Er du lei av de ekstra kiloene? Dette er hemmelighetene til de naturlig slanke:

1. Mett framfor stappmett
På en metthetsskala fra 1 til 10 slutter de slanke å spise på nivå 6 eller 7, ifølge Jill Flemmingsom som har skrevet boka Thin People Don’t Clean Their Plates. Resten av oss fortsetter å spise til 8 eller 10. Hvorfor? Det kan være fordi du tror du må føle deg tilfreds for å være mett. Dermed føler du deg ”lurt” hvis du må bråstoppe, ifølge Flemming.

Eller du er kanskje vant til å spise opp det som blir satt framfor deg, uavhengig av om du faktisk trenger det.

Slik gjør du: Omtrent halvveis i måltidet, legg ned gaffelen din, bruk skalaen på 1 til 10 og ranger hvor mett du er. Gjør det på nytt når du har igjen omtrent fem biter. Målet er å gjøre deg mer oppmerksom på hvor mett du føler deg gjennom et måltid.

2. Sult er ikke en fiende
De fleste av oss som kjemper med noen ekstra kilo, har en tendens til å se på sult som en tilstand som må kureres – og det raskt, ifølge Judith S. Beck som har skrevet boka Beck Diet Solution. Hvis du er redd for sulten, kan det ende med at du regelmessig overspiser for å unngå det. Slanke mennesker aksepterer det fordi de vet at sultstøt alltid kommer og går.

Slik gjør du: Velg en travel dag hvor du med vilje forsinker lunsjen med en time eller to. Eller prøv å hopp over kveldsmaten en kveld eller to. Du vil merke at du fortsatt vil fungere helt fint. Neste gang du kjenner det murrer i magen, vil du vente før du strener til kjøleskapet.

Husk at også drikkevarer legger seg på sidebeina. Les mer her:

3. De bruker ikke mat som trøst
Det er ikke det at tynne kvinner er immune mot trøstespising, sier den amerikanske slankeeksperten Kara Gallagher. Men de innser ofte når de gjør det og så slutter de.

Slik gjør du: Sinne, ensomhet og trøtthet er noen av de vanligste årsakene til trøstespising. I stedet for å stappe i deg alt du kan finne i kjøleskapet, prøv en kalorifri løsning på de følelsesmessige behovene. Få ut frustrasjonen ved å ta en joggetur eller bare hoppe rundt – den kraftige økningen i hjerterytmen vil løse opp aggresjonen. Er du ensom, kan du ringe en venn, sende en e-post eller gå en tur i parken eller på kjøpesenteret. Hvis du er trøtt, så legg deg ned og ta en lur.

4. De spiser mer frukt
Tynne mennesker spiser i gjennomsnitt en ekstra porsjon frukt, mer fiber og mindre fett per dag enn overvektige mennesker, ifølge en studie fra Journal of the American Dietetic Association.

Slik gjør du: Eksperimenter! Finn ut hvordan du kan sørge for mer frukt i kostholdet ditt. Strø bær på frokostblandingen eller i yoghurten. Legg pærer i skiver på sandwichen eller bak epler til dessert. Ha alltid en skål med frukt stående på kjøkkenbordet.

5. De er vanedyr
Enhver kostekspert vil fortelle deg at variasjon er bra – men for mye variasjon kan slå tilbake på deg, ifølge David Katz. Studier har vist at for mange smaker og konsistenser oppmuntrer deg til å overspise, forklarer han. Slanke mennesker spiser måltider hvor sammensetningen er nøye planlagt og forutsigbare.

Slik gjør du: Prøv å være så konsekvent som mulig. Spis frokostblanding til frokost, salat til lunsj og så videre. Det er greit å legge til grillet kylling til salaten den ene dagen og tunfisk den neste, men ved å ha relativt klare matvaner, kan du begrense mulighetene til å fråtse.

Les også: Slankere med hjernen på lag:

6. De har full kontroll
Ukontrollert oppførsel var det som lettest kunne forutsi vektøkning blant kvinner i 50- og 60-åra, ifølge en undersøkelse ved Tufts University. Kvinner med relativt god selvkontroll hadde lavest kroppsmasseindeks. Lite selvkontroll kunne derimot føre til vektøkning på så mye som 15 kilo.

Slik gjør du:
Forbered deg på øyeblikk der du kan ha lettere for å miste selvbeherskelsen, for eksempel i lystig lag sammen med venner. Hvis du er på fest, si til deg selv at du bare skal forsyne deg av potetgullskåla hver fjerde gang du tenker på det. Hvis du er stresset, så sørg for at du har for eksempel et eple eller knaskerøtter tilgjengelig.

Les også: 30 slankemyter som ikke virker:

7. De rører på seg
Slanke mennesker er i gjennomsnitt på føttene i 2,5 timer per dag. Det kan hjelpe dem å forbrenne 15 kilo i året, ifølge en studie fra Mayo Clinic.

Slik gjør du: Ta en reality check. Studier har vist at folk ofte tror de er mer aktive enn de egentlig er, ifølge Kara Gallagher. De fleste sitter faktisk på rumpa 16-20 timer hver dag. Bruk en skritteller og se om du er i nærheten av de anbefalte 10.000 skrittene. Kombiner 30 minutters strukturert aktivitet med sunne vaner, som å ta trappene i stedet for heisen eller vaske golvet med ekstra mye bevegelse.

Eller hva med å bytte ut kontorstolen med tredemølle?

8. De sover godt
De tar en blund to timer mer per uke sammenlignet med overvektige, ifølge en studie fra Eastern Virginia Medical School. Forskere har en teori om at søvnmangel kan føre til lavere nivåer av hormoner som undertrykker appetitten og høyere nivåer av hormoner som øker appetitten.

Slik gjør du: Ta det i små doser. To ekstra timer søvn i uka er bare 17 minutter hver dag, noe som er overkommelig for de fleste. Begynn med det, og arbeid deg sakte men sikkert opp mot åtte timers søvn per natt, som er den riktige dosen for de fleste voksne.

Her får du ti tips for bedre søvn:

Kilde: WebMD